Annonse

Slik er den nye Xbox-strømmetjenesten

Vi har testet Xbox Cloud Gaming, men fungerer det bedre enn før?

Slik er den nye Xbox-strømmetjenesten

Vi har testet Xbox Cloud Gaming, men fungerer det bedre enn før?
16:15
16:37
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
16:37
16:15

(PressFire.no): Den neste milepælen for Microsofts Xbox-strømmetjeneste er her.

I går åpnet de døra for at hvem som helst kan teste ut deres Xbox Cloud Gaming i nettlesere på Windows, Mac og mobiler – om man har et Xbox Game Pass Ultimate-abonnement.

Tjenesten har tidligere vært i en halvlukket beta-fase, men nå er den åpnet for alle og er samtidig oppgradert over det vi hadde før.

Til å begynne med kan vi se på det som er endret siden «sist». Om du har prøvd Xbox i skyen før, vil dette være en bedre opplevelse med én gang. I stedet for at spillene kjører på gamle Xbox One-maskiner klemt inn i en serverpark, er det nå Series X-maskiner som kjører spillene.

Dette betyr både potensielt bedre grafikk i spillene og høyere oppløsning (nå 1080p i stedet for max 720p for strømmingen tidligere), men kanskje best av alt får vi nå langt raskere lasting av spillene takket være den nye SSD-løsningen i de nye konsollene.

Men la oss tråkke opp løpet.

Fra starten av er det tydelig at ting skal holdes enkelt her, og det er jo bra. Du får ikke opp et Xbox-dashbord når du logger inn på Xbox.com, men i stedet bare en liste over spillene som er tilgjengelig.

Du får heller ikke noen innstillinger å fikle med, der alt gjøres automatisk.

Ikke alle Game Pass-titlene er åpnet opp for strømming enda, der spill som «Minecraft» mangler, men du får likevel et par hundre titler å bryne deg på.

Mange.

Det hele spilles med et enkelt museklikk, og det tar rundt 15-20 sekunder fra du klikker på spillet til du har fått «utlevert» en maskin å spille på og spillet henter automagisk ned lagringsfilen din om du allerede har spilt spillet før på Xbox. Det føles både lettvint og sømløst.

Spillene vil settes direkte i pause om du klikker utenfor bildekanten på PC, noe som er en fin funksjon, men skulle du være borte for lenge sparkes du helt ut av spilløkten. Det er litt mer uheldig, og det skjer etter bare noen minutter – toalettpausen bør dermed ikke være av «jeg spiste litt for sterk indisk i går»-varianten.

Du kan også potensielt ende opp i kø for å spille. I perioder med høyt trykk, slik vi så akkurat når slusene åpnet seg i går, var det flere som endte opp med å få en «beklager, vi har lang ventetid nå»-melding.

Kjappere lasting

At Microsoft nå har lagt inn Xbox Series X-maskinvare i serverne sine betyr at vi nå kan dra nytte av lastetidene som deres nye SSD-system har.

Dette er et gigantisk steg opp fra tidligere, der spill som «Monster Hunter World» nå laster på sekunder i stedet for minutter.

Likevel skulle en tro at Series X-maskinkraften ville bety at spillene kjører i sine flotteste utgaver, men dette virker ikke å være tilfelle. Der den faktiske konsollen kjører den beste utgaven av et spill (i «Monster Hunter World», Xbox One X-versjonen), er det her i stedet den standard Xbox One-versjonen som spilles av.

Selv om spillene kjører silkemykt i enten 30 eller 60 FPS som regel uten problemer, er det ikke rent lite skuffende at de ser mer ut som grøt uten grunn – spesielt når ting beveger seg.

Ganske sørpete til Series X-maskinvare å være.

Mobil eller ei

Spiller du på mobil eller nettbrett gjøres dette nå rett i nettleseren, på samme måte som på PC. Det kunne nesten ikke vært lettere.

Når det kommer til kontrolloppsett har du herto valg: Enten å koble til en kontroller eller spille med fingrende på skjermen.

Begge har sine leie feil. Touch-styring er som du sikkert gjettet helt forferdelig i nesten alle spill, der du fikler rundt med en milliard knapper på skjermen og en «analogstikke» som du ikke vet helt hvor er i kampens hete. Ikke alle spill støtter dette, heller.

Knapp-o-rama på mobil.

Med en kontroller er alt dette bedre, selvfølgelig, men om du ikke har denne koblet til med kabel legges enda litt forsinkelse til i overgangen mellom kontroller og mobil. Ikke helt heldig når minst mulig forsinkelse er så viktig.

På mobil må du også spille via mobilt bredbånd eller wifi, hvilket kan gi enda mer forsinkelse. For min del må det nesten være ekstreme spillabstinenser for å vurdere å spille mer enn turbaserte spill på denne måten, føler jeg.

For som med egentlig alle strømmetjenester av spill er det én saftig fallgruve: Forsinkelse mellom det du gjør på kontrolleren og når det skjer noe på skjermen.

Jeg har koblet til en Xbox Series X-kontroller med kabel til datamaskinen min (tjenesten støtter de fleste kontrollere) og via kablet internett registrerer jeg under et millisekund oppkobling mot GET sine servere ifølge Speedtest.net.

En skulle dermed mene at jeg har noe som nærmer seg et optimalt oppsett, og at forsinkelsen er minimert. Så la oss se hvordan diverse sjangere greier seg.

Bra bildekvalitet i noen spill.

Noen fungerer dårlig

Skytespill er lakmustesten for spillstrømmetjenester, der nøyaktig input er alfa-omega, så jeg bestemte meg for å starte der.

Både «Doom 2016» og «Doom Eternal» ser helt fortreffelig ut, der det nærmest er sjokkerende at spillet strømmes inn i nettleseren min med en slik bildekvalitet i seksti bilder i sekundet.

Alt flyter kjempebra og ser suverent ut, og av alle førstepersonsspillene jeg har testet er dette spillene som har hatt minst forsinkelse mellom knappetrykk og respons på skjermen.

Likevel er det en merkbar forsinkelse her, og jeg sliter med å følge fiender med siktet mitt på en måte jeg aldri gjør når spillet kjører på konsollen min.

Det samme problemet er også å finne i «PUBG», som ikke er like hysterisk fælt som på Stadia (les mer om det her), men hvor jeg virkelig sliter med å treffe ting på grunn av forsinkelsen likevel. Det er rått parti å møte på noen som spiller på en fysisk konsoll, og stakkars deg om du spillet et spill hvor du kan møte noen på PC.

For meg er det helt uaktuelt å spille slike spill på denne måten, spesielt om jeg skal spille mot andre. Vi er med andre ord ikke i mål her, enda.

Bilspill fungerer greit.

Andre bedre

I racing-spill går det derimot langt bedre.

«Dirt 5» er også en smooth opplevelse, om enn styggere enn jeg er vant til med den oppgraderte Series X-versjonen jeg har pleid å spille, og «Forza 7» fungerer akkurat slik jeg husker det.

Her er forsinkelsen (som er der) ikke så merkbar, og etter noen minutter hadde jeg justert meg til å spille som vanlig.

«Forza Horizon 4» er derimot en ørliten katastrofe. Spillet både hakker og røsker, ser ut som en ekkel suppe – og lyden hakker eller faller helt ut i perioder.

Et eller annet er feil med «Forza Horizon 4».

Ble jeg «tildelt» en dårlig maskin i det jeg startet opp spillet? Det er vanskelig å si, men det virker nesten som om spillet kjører på en Xbox One-server i stedet for den oppgraderte varianten. Merkelig.

Jeg forsøkte så en rekke andre seigere spillvarianter. Forholdsvis treige spill som «Mørkredd», «What Remains of Edith Finch», «Cities Skyline» og «Don’t Starve» er null stress å spille via strømming, og alle spill som er turbaserte er tilnærmet perfekte.

Gamle spill som «Banjo Kazooie» funker også omtrent knirkefritt, mens kjappe «Celeste» var helt spillbart, om enn ikke helt optimalt med tanke på at man må være rask med fingrene for å henge med.

På den andre side er «Guacamelee 2» tilnærmet perfekt, der jeg ikke greier å merke noe som helst til forsinkelse, bildekvalitetstap eller noe som helst. Suverent!

«What Became of Edith Finch»

Begynner å bli noe

Så sånn samlet under ett begynner dette å ligne på noe. De sedvanlige strømme-blemmene er fortsatt der, om noe forbedret, mens begrensingene også er klare.

Til tross for bedre maskinvare nå er det fortsatt låst til 1080p og 60 bilder i sekundet, og Xbox One-utgavene av spill (som veldig ofte er på 900p uansett) kan bli veldig grøtete.

Bildet er likevel ganske bra i en del andre spill, og under perfekte forhold er en rekke spill mer enn spillbare på tjenesten, der spesielt spill som går i et litt treigere tempo ofte gir et tilnærmet likt resultat som å spille på en fysisk konsoll.

Skulle du derimot befinne deg i bushen på et hotell med wonky oppkobling kan jeg ikke se for meg at du får veldig mye ut av dette, og andre spillsjangere vil nok frustrere mer enn de gleder.

Men vi er på vei i riktig retning her.

Og til tross for at ting er i beta er Microsofts tjeneste et langt mer attraktivt tilbud enn for eksempel Google Stadia. Å få øyeblikkelig tilgang til hundrevis av spill som en del av Game Pass er unektelig grisefett, mens sammenkoblingen med dine eksisterende lagringsfiler om du allerede har en Xbox er suveren.

Samtidig vil du her kunne spille på nett mot andre Xbox-spillere (eller andre plattformer der det er krysspilling), rett i nettleseren.

Microsoft lover fremover at strømmingen vil komme til både gamle Xbox One og de nye Series-maskinene. Du skal for eksempel kunne teste ut spillene i strømmevariant før du velger å kjøpe eller laste de ned. Det er en fryktelig god idé som jeg ser fram til.

Er dette fremtiden for spill?

Neppe som en substitutt til det vi har i dag, men når Microsoft likevel hiver det i Game Pass-bunken er det vanskelig å skulle klage på noe av dette.

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
No items found.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Vi har testet Xbox Cloud Gaming, men fungerer det bedre enn før?
Slik er den nye Xbox-strømmetjenesten
Erik Fossum

(PressFire.no): Den neste milepælen for Microsofts Xbox-strømmetjeneste er her.

I går åpnet de døra for at hvem som helst kan teste ut deres Xbox Cloud Gaming i nettlesere på Windows, Mac og mobiler – om man har et Xbox Game Pass Ultimate-abonnement.

Tjenesten har tidligere vært i en halvlukket beta-fase, men nå er den åpnet for alle og er samtidig oppgradert over det vi hadde før.

Til å begynne med kan vi se på det som er endret siden «sist». Om du har prøvd Xbox i skyen før, vil dette være en bedre opplevelse med én gang. I stedet for at spillene kjører på gamle Xbox One-maskiner klemt inn i en serverpark, er det nå Series X-maskiner som kjører spillene.

Dette betyr både potensielt bedre grafikk i spillene og høyere oppløsning (nå 1080p i stedet for max 720p for strømmingen tidligere), men kanskje best av alt får vi nå langt raskere lasting av spillene takket være den nye SSD-løsningen i de nye konsollene.

Men la oss tråkke opp løpet.

Fra starten av er det tydelig at ting skal holdes enkelt her, og det er jo bra. Du får ikke opp et Xbox-dashbord når du logger inn på Xbox.com, men i stedet bare en liste over spillene som er tilgjengelig.

Du får heller ikke noen innstillinger å fikle med, der alt gjøres automatisk.

Ikke alle Game Pass-titlene er åpnet opp for strømming enda, der spill som «Minecraft» mangler, men du får likevel et par hundre titler å bryne deg på.

Mange.

Det hele spilles med et enkelt museklikk, og det tar rundt 15-20 sekunder fra du klikker på spillet til du har fått «utlevert» en maskin å spille på og spillet henter automagisk ned lagringsfilen din om du allerede har spilt spillet før på Xbox. Det føles både lettvint og sømløst.

Spillene vil settes direkte i pause om du klikker utenfor bildekanten på PC, noe som er en fin funksjon, men skulle du være borte for lenge sparkes du helt ut av spilløkten. Det er litt mer uheldig, og det skjer etter bare noen minutter – toalettpausen bør dermed ikke være av «jeg spiste litt for sterk indisk i går»-varianten.

Du kan også potensielt ende opp i kø for å spille. I perioder med høyt trykk, slik vi så akkurat når slusene åpnet seg i går, var det flere som endte opp med å få en «beklager, vi har lang ventetid nå»-melding.

Kjappere lasting

At Microsoft nå har lagt inn Xbox Series X-maskinvare i serverne sine betyr at vi nå kan dra nytte av lastetidene som deres nye SSD-system har.

Dette er et gigantisk steg opp fra tidligere, der spill som «Monster Hunter World» nå laster på sekunder i stedet for minutter.

Likevel skulle en tro at Series X-maskinkraften ville bety at spillene kjører i sine flotteste utgaver, men dette virker ikke å være tilfelle. Der den faktiske konsollen kjører den beste utgaven av et spill (i «Monster Hunter World», Xbox One X-versjonen), er det her i stedet den standard Xbox One-versjonen som spilles av.

Selv om spillene kjører silkemykt i enten 30 eller 60 FPS som regel uten problemer, er det ikke rent lite skuffende at de ser mer ut som grøt uten grunn – spesielt når ting beveger seg.

Ganske sørpete til Series X-maskinvare å være.

Mobil eller ei

Spiller du på mobil eller nettbrett gjøres dette nå rett i nettleseren, på samme måte som på PC. Det kunne nesten ikke vært lettere.

Når det kommer til kontrolloppsett har du herto valg: Enten å koble til en kontroller eller spille med fingrende på skjermen.

Begge har sine leie feil. Touch-styring er som du sikkert gjettet helt forferdelig i nesten alle spill, der du fikler rundt med en milliard knapper på skjermen og en «analogstikke» som du ikke vet helt hvor er i kampens hete. Ikke alle spill støtter dette, heller.

Knapp-o-rama på mobil.

Med en kontroller er alt dette bedre, selvfølgelig, men om du ikke har denne koblet til med kabel legges enda litt forsinkelse til i overgangen mellom kontroller og mobil. Ikke helt heldig når minst mulig forsinkelse er så viktig.

På mobil må du også spille via mobilt bredbånd eller wifi, hvilket kan gi enda mer forsinkelse. For min del må det nesten være ekstreme spillabstinenser for å vurdere å spille mer enn turbaserte spill på denne måten, føler jeg.

For som med egentlig alle strømmetjenester av spill er det én saftig fallgruve: Forsinkelse mellom det du gjør på kontrolleren og når det skjer noe på skjermen.

Jeg har koblet til en Xbox Series X-kontroller med kabel til datamaskinen min (tjenesten støtter de fleste kontrollere) og via kablet internett registrerer jeg under et millisekund oppkobling mot GET sine servere ifølge Speedtest.net.

En skulle dermed mene at jeg har noe som nærmer seg et optimalt oppsett, og at forsinkelsen er minimert. Så la oss se hvordan diverse sjangere greier seg.

Bra bildekvalitet i noen spill.

Noen fungerer dårlig

Skytespill er lakmustesten for spillstrømmetjenester, der nøyaktig input er alfa-omega, så jeg bestemte meg for å starte der.

Både «Doom 2016» og «Doom Eternal» ser helt fortreffelig ut, der det nærmest er sjokkerende at spillet strømmes inn i nettleseren min med en slik bildekvalitet i seksti bilder i sekundet.

Alt flyter kjempebra og ser suverent ut, og av alle førstepersonsspillene jeg har testet er dette spillene som har hatt minst forsinkelse mellom knappetrykk og respons på skjermen.

Likevel er det en merkbar forsinkelse her, og jeg sliter med å følge fiender med siktet mitt på en måte jeg aldri gjør når spillet kjører på konsollen min.

Det samme problemet er også å finne i «PUBG», som ikke er like hysterisk fælt som på Stadia (les mer om det her), men hvor jeg virkelig sliter med å treffe ting på grunn av forsinkelsen likevel. Det er rått parti å møte på noen som spiller på en fysisk konsoll, og stakkars deg om du spillet et spill hvor du kan møte noen på PC.

For meg er det helt uaktuelt å spille slike spill på denne måten, spesielt om jeg skal spille mot andre. Vi er med andre ord ikke i mål her, enda.

Bilspill fungerer greit.

Andre bedre

I racing-spill går det derimot langt bedre.

«Dirt 5» er også en smooth opplevelse, om enn styggere enn jeg er vant til med den oppgraderte Series X-versjonen jeg har pleid å spille, og «Forza 7» fungerer akkurat slik jeg husker det.

Her er forsinkelsen (som er der) ikke så merkbar, og etter noen minutter hadde jeg justert meg til å spille som vanlig.

«Forza Horizon 4» er derimot en ørliten katastrofe. Spillet både hakker og røsker, ser ut som en ekkel suppe – og lyden hakker eller faller helt ut i perioder.

Et eller annet er feil med «Forza Horizon 4».

Ble jeg «tildelt» en dårlig maskin i det jeg startet opp spillet? Det er vanskelig å si, men det virker nesten som om spillet kjører på en Xbox One-server i stedet for den oppgraderte varianten. Merkelig.

Jeg forsøkte så en rekke andre seigere spillvarianter. Forholdsvis treige spill som «Mørkredd», «What Remains of Edith Finch», «Cities Skyline» og «Don’t Starve» er null stress å spille via strømming, og alle spill som er turbaserte er tilnærmet perfekte.

Gamle spill som «Banjo Kazooie» funker også omtrent knirkefritt, mens kjappe «Celeste» var helt spillbart, om enn ikke helt optimalt med tanke på at man må være rask med fingrene for å henge med.

På den andre side er «Guacamelee 2» tilnærmet perfekt, der jeg ikke greier å merke noe som helst til forsinkelse, bildekvalitetstap eller noe som helst. Suverent!

«What Became of Edith Finch»

Begynner å bli noe

Så sånn samlet under ett begynner dette å ligne på noe. De sedvanlige strømme-blemmene er fortsatt der, om noe forbedret, mens begrensingene også er klare.

Til tross for bedre maskinvare nå er det fortsatt låst til 1080p og 60 bilder i sekundet, og Xbox One-utgavene av spill (som veldig ofte er på 900p uansett) kan bli veldig grøtete.

Bildet er likevel ganske bra i en del andre spill, og under perfekte forhold er en rekke spill mer enn spillbare på tjenesten, der spesielt spill som går i et litt treigere tempo ofte gir et tilnærmet likt resultat som å spille på en fysisk konsoll.

Skulle du derimot befinne deg i bushen på et hotell med wonky oppkobling kan jeg ikke se for meg at du får veldig mye ut av dette, og andre spillsjangere vil nok frustrere mer enn de gleder.

Men vi er på vei i riktig retning her.

Og til tross for at ting er i beta er Microsofts tjeneste et langt mer attraktivt tilbud enn for eksempel Google Stadia. Å få øyeblikkelig tilgang til hundrevis av spill som en del av Game Pass er unektelig grisefett, mens sammenkoblingen med dine eksisterende lagringsfiler om du allerede har en Xbox er suveren.

Samtidig vil du her kunne spille på nett mot andre Xbox-spillere (eller andre plattformer der det er krysspilling), rett i nettleseren.

Microsoft lover fremover at strømmingen vil komme til både gamle Xbox One og de nye Series-maskinene. Du skal for eksempel kunne teste ut spillene i strømmevariant før du velger å kjøpe eller laste de ned. Det er en fryktelig god idé som jeg ser fram til.

Er dette fremtiden for spill?

Neppe som en substitutt til det vi har i dag, men når Microsoft likevel hiver det i Game Pass-bunken er det vanskelig å skulle klage på noe av dette.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Slik er den nye Xbox-strømmetjenesten

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode