Slik fungerer faktisk «Quantum Break»

Vi har prøvd det.

20. mars 2016 15:40

(PressFire.no): En gammel kompis har hatt et vitenskapelig gjennombrudd, men etiske barrierer står i veien for å teste dem. Men hva har man vel gamle venner for?

Eksperimentet går nesten som planlagt, men har enorme og ukjente ringvirkninger – noe vi kunne sagt på forhånd. Tidsreiser er et ork og skumle greier.

Hva sa du, nå?

Transmedia, multimedial og ARG - der har du ordene som gir teknologievangelister med blazer over t-skjorter med retromotiv gåsehud.

Det var litt sånne assosiasjoner vi fikk da finske Remedy («Max Payne», «Alan Wake») kunngjorde «Quantum Break» for noen år siden.

Innsalget var et dataspill som smeltes sammen med en tilhørende tv-serie, og hvor du kunne være med å forme handlingen i tv-serien.

Et premiss som i alle fall gir oss like mange spørsmål som svar, og siden kunngjøringen har vi lurt på hvordan dette skal henge sammen.

Men nå har vi faktisk fått prøve spillet selv, og det var ganske oppklarende og langt fra så forvirrende som innslaget.


Egentlig bare filmsekvenser mellom spillingen

Og la det være sagt nå før det baller på seg mer mystikk - når Remedy sa tv-serie, så er nok sannheten mer at det er snakk om filmsekvenser i spillet og at disse filmsekvensene strømmes over nettet, eller lastes ned.

Det er altså ikke snakk om at spillerne skal forme en tv-serie som skal gå på NRK, Netflix eller YouTube – du foretar valg i spillet som endrer handlingsforløpet for din opplevelse, ikke for noen andre – slik det i grunn pleier å være i spill.

«Quantum Break» minner sånt sett mer på «Heavy Rain», men hvor førstnevnte er mer et taktisk skytespill enn et eventyrspill.

Men der valgene du tar i «Heavy Rain» er sømløst og en konstant en del av opplevelsen, er det i «Quantum Break» mer separert.

Pussig nok har også selve spilldelen av «Quantum Break» også filmsekvenser, som er animerte i selve spillet og ikke filmet.

Når du har spilt ferdig det spillet kaller en «episode», så blir du presentert med et valg mellom to veier – et dilemma hvor du kan gjøre et forsøk på å være snill, eller en litt mørkere tilnærming på andre siden.

Valget du tar påvirker retningen for videoen og handlingen videre.

Spillet er interessant

Men ser man bort fra det opprinnelige innsalget, så har man fremdeles et interessant spill.

Remedy kombinerer på mange måter «Max Payne» og «Alan Wake», hvor de drar inn fortiden sin og reintroduserer tidselementet i skytemekanikken.

I praksis føles det på mange måter som en slags utvidelse av det de gjorde med «Max Payne»-spillet.

Denne gangen kan du ikke bare senke hastigheten på tiden, men har en rekke verktøy som er basert på tid – og kombinasjonen av de forskjellige verktøyene åpner for et arsenal av taktiske muligheter.

Tidlig i det vi fikk prøve var du stort sett alene om å ha disse kreftene, og som enerådende med tiden på din side blir det fort rått parti. Du fryser lett et par soldater før du sender noen kuler mot dem – og når tiden plutselig fortsetter er det for seint for de å flytte seg.

Når du da i tillegg har muligheten til å hoppe fram og tilbake i miljøet – tar det ikke lang tid før du har kontroll på slagmarken.

Men pluselig dukker det også opp soldater med tilsvarende krefter som deg, og da begynner dynamikken i kampene fort å melde seg. Der du før hadde og hadde et klart overtak blir det nå mer en strategisk kamp om å bruke dem best mulig.

Kjent oppskrift

Fra det vi har sett er i alle fall ikke historien spesielt original og du har nok sett, lest og hørt den før - vitenskapelig arroganse og etikk – progresjon foran konsekvensene - en antagonisks ego som hevder å vite det beste for menneskeheten, og er villig til å gå langt for det beste for felleskapet.

Men drives han egentlig av empati og andres interesser, eller er han bare maktsyk?

Fortellerteknikken er heller ikke spesielt ny, men det Remedy har, er flere perspektiv. Spillet tilbyr flere vinkler inn i historien – ikke helt ulikt «Half-Life: Opposing Force», men vekselvis. Det kan gi «Quantum Break» en litt egen lukt og farge, som vil vise seg når vi får klørne i det ferdige spillet.

Vi kommer tilbake med en full anmeldelse av spillet.

«Quantum Break» slippes 5. april til både Xbox One og pc. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3