(PressFire.no): Lanseringen av «Concord» på PlayStation og PC er en av de største bomlanseringene som har vært de siste årene. Online-skytespillet ble tatt av markedet etter knappe to uker, etter svært få salg.
Nå varsler Sony at de legger ned hele Firewalk Studios, mindre enn to år etter at de kjøpte det.
– Enkelte deler av «Concord» var eksepsjonelle, mens andre deler ikke traff helt med nok spillere, med det resultat at vi tok spillet offline, skriver PlayStation Studios-sjef Hermen Hulst.
– Vi har brukt mye tid de siste månedene for å se på mulighetene, og etter mye tankevirksomhet har vi bestemt at den beste veien fremover er å droppe spillet helt og stenge studioet.
Hulst nevner at sjangeren spillet er i, et førstepersons «hero shooter»-spill, er svært konkurranseutsatt, noe som kan sies å være en underdrivelse.
Da utviklingen av «Concord» startet var denne sjangeren superpopulær med spill som «Overwatch» – men de siste årene har populariteten dabbet noe, og markedet er stappfullt av andre spill av samme type.
Disse kostert som regel ingenting, mens «Concord» ble lansert til 449 kroner.
Kotakus kilder sier at «Concord» kostet minst 200 millioner dollar (drøye 2,2 milliarder kroner) å lage, som ikke inkluderer selve salget av studioet og merkevaren – og den summen skal ikke ha dekket hele utviklingstiden.
Sony sier samtidig at de også legger ned studioet Neon Koi (tidligere kalt Savage Game Studio), som holder til i Finland. Studioet jobbet med et ikke-annonsert «live service»-spill.
Sony satset stort på å skulle utvikle den type spill for noen år siden, men har de siste årene kansellert de aller fleste av dem.