(PressFire.no): Det var i forbindelse med konferansen Gamesbeat at spillbransjeveteranen og tidligere Electronic Arts-sjef, John Riccitiello, snakket ut om «konsollkrigen».
Riccitiello er nå sjef for det opprinnelig danske spillteknologiselskapet Unity, som har hatt en enorm vekst de senere årene.
At de er en tredjeparts leverandør av teknologi for å utvikle spill betyr også at de sitter midt i smørøyet av den såkalte konsollkrigen, hvor det stadig kjempes for eksklusivt innhold.
Verktøyet er yndet blant indieutviklere. Et nylig eksempel på hvilke spill som bruker Unity 3D er kritikerroste «Ori and the Bland Forest» (Xbox One, Windows) og norske «Shiftlings» (PS4, Xbox One, Wii U, Windows).
Teknologien gjør det svært mye enklere å utvikle spill som skal publiseres på flere enn én plattform.
bruker Unity 3d.
Må fordele pengene mer «demokratisk»
Riccitiello mener de er i ferd med å bli en essensiell del av spillbransjen, om de skal klare å holde kostnadene i sjakk.
– Jeg tror virkelig at et av de største problemene utviklerne har er å finne publikummet for spillene og få betalt fra det publikummet, skal han ifølge Venturebeat.com ha sagt under seansen.
– Vi har et stort team som jobber med denne tesen – at utviklere tjener 30 prosent av inntektene for spillene sine, og vi vil at de skal ha 100 prosent.
Han mener dette er et ledd i å bringe mer demokrati inn i bransjen for at den blir bærekraftig.
Videre påpeker han at mesteparten av uavhengige utviklere taper penger og at selv store utgivere taper penger gjør det samme med for mange av sine storspill. Ifølge Riccitello skyldes det manglende effektivitiet.
Etterlyser også innovasjon
Riccitiello mener imidlertid også at det må mer innovasjon inn i markedet, og syns det er for mye imitasjon akkurat nå.
– Mobiltelefoner har knapt skrapt overflaten av hva som er mulig og konsoller prøver desperat å finne opp seg selv på ny.
– Siden 1997, som markerte starten på 3D-spill, har mange av mekanikkene vært like. Det har vært noe innovasjon, men ikke nok. Det er for mye av «jeg skal lage det spillet og gjøre det litt mer denne veien eller den andre veien.
mener Riccitello.
mener Riccitello.
Sony traff med første
Men tilbake til konsollkrigen - når det kommer til dagens største konkurrenter i PlayStation 4 og Xbox One er han ikke i tvil om hvem som fortjener seieren.
– I kampen om de store idéene var Sony og Microsoft langt fra hverandre. De hadde faktisk veldig like arkitektur som de ville levere.
– Men Microsoft fokuserte mye på underholdning utenom spill. Microsoft prøvde å konkurrere med Apple. De følge at spilling ikke var stort nok til å rettferdiggjøre et oppdemmet ønske om å få den anerkjennelsen de ønsket som en innovatør.
Videre bruker han biljard som metafor for hvordan Sony tilnærmet seg sin nyeste spillkonsoll.
– Sony sa bare «vi skal lage den beste jævla spillkonsollen vi kan», delvis fordi de ikke hadde ressursene til å gjøre mer med den.
– Microsoft var for opptatt med å fokusere på det andre skuddet de måtte gjøre, hvor å legge 7-kula i hjørnehullet, men de misset på det første skuddet og de fikk ikke et nytt etterpå.
– Sony fortjener seierenHan mener det var smart å fokusere på de 50 millioner folkene som nå kjøper konsollene for spill.
– Sony traff faen meg spikeren på hodet, og de fortjener seieren.
I finansresultatet til Sony kom det fram at det er foreløpig solgt over 22 millioner PlayStation 4-konsoller siden lanseringen november 2013.
Microsoft har vært mer tilbakeholden med sine salgstall, men kunngjorde i november at de har sendt ut ti millioner konsoller til butikk.