Annonse

– Spill er et kjempepotensial for norsk næringspolitikk

«SCUM»-utviklerne etablerer seg i Norge for å lage en Svalbard-utgave.

– Spill er et kjempepotensial for norsk næringspolitikk

«SCUM»-utviklerne etablerer seg i Norge for å lage en Svalbard-utgave.
22:47
16:37
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
16:37
22:47

OSLO (PressFire.no): Et av de mest suksessrike spillene innenfor survival-sjangeren har store planer om å utvide til Norge.

Det hele startet med en e-post til en av grunnleggerne av det Zagreb-baserte utviklerselskapet Gamepires, Tomislav Pongrac.

Kroatene står bak overlevelsesspillet «SCUM», som har blitt kjent på nett som et av de mer hardcore spillene i sin sjanger – takket være avanserte spillmekanikker som gjør spillet hakket mer realistisk enn de fleste andre.

Det er få, om noen, andre spill som følger med på vitamininntak og magesekkinnhold, og spillere som tar disse aspektene for gitt kan ende opp med game over-skjerm takket være sykdom eller diaré.

Bare det å passe på å ha på seg riktige lag med klær (husk ull innerst!) i ruskevær kan være livsviktig. For ikke å snakke om de mange farene som udyr og andre spillere står for.

Et overlevelsesspill i ordets rette forstand, altså.

I «SCUM» må man overleve i naturen, mot villdyr, monstre og andre spillere.

Tente på idéen

Mailen til Gamepires kom fra Tor Bernhard Slaathaug, som var en ihuga fan av spillet siden lanseringen i Early Access for fire år siden, og som så både forbedringsmuligheter og et potensial for å utvide spillet til mer kjente omgivelser.

Slaathaug er til daglig generalsekretær i Stiftelsen Rettferd, som jobber med vanskeligstilte i Norge, men mailen til Pongrac gjorde at en ny mulighet åpnet seg.

Dialogen gikk fra å handle om spillidéer til hva som kunne gjøres i en utvidelse – og Pongrac tente på muligheten for å sette handlingen i et nytt spill til Norge, og å etablere et selskap i Norge som kan drive utviklingen sammen med hovedkontoret i Kroatia.

Et besøk til Norge sementerte følelsen av at dette var verd å gjøre, og i slutten av 2021 ble Gamepires Norge AS stiftet.

Planen er å utvikle en helt egen versjon av «SCUM» som er satt til Svalbard. Slaathaug sier at området er som skapt for en overlevelsesverden, med langstrakt natur, vanskelige forhold og Longyearbyen som kan danne bakteppet for et spill.

– Man kan lett se at historien også kan bakes inn i det som er på Svalbard i dag. Kanskje har noe skjedd ved frøvelvet der som har forårsaket en katastrofe?

Gamepires Norge-sjef Tor Bernhard Slaathaug.

Henter kapital

«SCUM Norway Edition» er ikke offisielt annonsert enda, og er i teorien ikke helt avklart heller – det finansielle må på stell først.

– Men vi hadde ikke brukt tiden og ressurser, å stifte et selskap og hente inn nøkkelpersoner, om det ikke var et reelt ønske om å gjøre noe her.

Nøkkelpersonene det snakkes om har en bred bakgrunn fra politikk, markedsføring og næringsliv og er nå på plass i styret, forklarer Slaathaug.

Han er derimot åpen på at det har skortet litt på know-how om Svalbard og det norske spillmarkedet.

Derfor har Gamepires inngått en avtale med Svalbard-baserte Arctic Arena for å hjelpe til med å lære mer om hvordan Svalbard er, og for å ha en fot inn døra i spillbransjen i Norge. Tette bånd med spillutviklerne Tidvis, som har spesialisert seg på historiske spill satt til Norge er også bundet.

Nå gjenstår det å hente egenkapital til å få fyrt av startpistolen for alvor.

Slaathaug anslår at de trenger rundt 20 millioner kroner for å kunne komme ordentlig i gang – og at det da kan bli snakk om å ansette utviklere.

Akkurat hvor et potensielt utviklingsstudio skal ligge er fortsatt ikke satt i stein, men det er ikke umulig at det også blir lagt til Svalbard.

– At vi nå altså har et «triple A»-spill som ser på Norge, som allerede har etablert et selskap her, med personer med god business-bakgrunn, viser at det er en seriøs satsing, sier Slaathaug.

Gamepires sier de har dialog med flere aktører for finansiering, og at de også har døra åpen for å samarbeide med norske utviklere og studioer for å jobbe med utviklingen av spillet.

– Det som er interessant her er at «SCUM» allerede er en suksess, forklarer Slaathaug.

Spillet har solgt rundt tre millioner eksemplarer, selv om det fortsatt bare er å finne i early access. Og enn så lenge er spillet bare tilgjengelig på PC.

– Kalkylene som tilsier «normalt salg» av en ny utgave av spillet gjør at dette er en av de tryggere investeringsprosjektene her til lands. Og potensialet er enda større.

– Norske spill har et enormt uforløst potensial

Slaathaug har også bakgrunn fra politikken her til lands, og har fått øynene opp for muligheten dataspill kan gi for både nærings- og reiseliv i Norge.

– Om det er en ting vi snakker mye om i Norge, så er det omstillingen fra oljen og den type ting. Og vi er kanskje ikke «den nye oljen», men det er i aller høyeste grad denne typen produkter Norge trenger, sier Slaathaug.

Han trekker en sammenligning mot filmer, som får enorm støtte for å filme små deler her til lands. Tom Cruise og «Mission Impossible» fikk som kjent titalls millioner i støtte for å filme på Preikestolen, selv om den i filmen ble omtalt som at den lå i India.

– Scenen varer i bare tre minutter. Om man er en ihuga fan og ser filmen tre ganger, er det snakk om totalt ni minutter med eksponering for landet.

– I et dataspill snakker vi ikke om disse små tallene. Vi snakker titalls, hundretalls, kanskje tusentalls av timer investert av spilleren. Spill kan representere Norge på en helt annen måte enn andre tradisjonelle medier, forklarer Slaathaug, som påpeker at spillstøtten her til lands ligger langt under det film får.

– Se på byen Samobor i «SCUM». Gå rundt der og du vil kjenne deg igjen dersom du har besøker den faktiske byen. Det er ingenting som tilsier at noe tilsvarende ikke kan gjøres i et spill satt til for eksempel Tønsberg.

Dataspill burde være mer på tapetet for næringspolitikken i Norge, mener Slaathaug, og maner til at politikere kan være med å dra nytte av et enormt uforløst potensial her.

– Her har vi et spill som vil bruke norske områder, norsk natur, potensielt norsk historie. Om vi lykkes med «SCUM Norway» satt til Svalbard, så er det ingenting i veien for å lykkes med enda flere spill, for eksempel mer historiske versjoner for eksempel satt til vikingetiden.

Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.
Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Mer om:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
«SCUM»-utviklerne etablerer seg i Norge for å lage en Svalbard-utgave.
– Spill er et kjempepotensial for norsk næringspolitikk
Erik Fossum

OSLO (PressFire.no): Et av de mest suksessrike spillene innenfor survival-sjangeren har store planer om å utvide til Norge.

Det hele startet med en e-post til en av grunnleggerne av det Zagreb-baserte utviklerselskapet Gamepires, Tomislav Pongrac.

Kroatene står bak overlevelsesspillet «SCUM», som har blitt kjent på nett som et av de mer hardcore spillene i sin sjanger – takket være avanserte spillmekanikker som gjør spillet hakket mer realistisk enn de fleste andre.

Det er få, om noen, andre spill som følger med på vitamininntak og magesekkinnhold, og spillere som tar disse aspektene for gitt kan ende opp med game over-skjerm takket være sykdom eller diaré.

Bare det å passe på å ha på seg riktige lag med klær (husk ull innerst!) i ruskevær kan være livsviktig. For ikke å snakke om de mange farene som udyr og andre spillere står for.

Et overlevelsesspill i ordets rette forstand, altså.

I «SCUM» må man overleve i naturen, mot villdyr, monstre og andre spillere.

Tente på idéen

Mailen til Gamepires kom fra Tor Bernhard Slaathaug, som var en ihuga fan av spillet siden lanseringen i Early Access for fire år siden, og som så både forbedringsmuligheter og et potensial for å utvide spillet til mer kjente omgivelser.

Slaathaug er til daglig generalsekretær i Stiftelsen Rettferd, som jobber med vanskeligstilte i Norge, men mailen til Pongrac gjorde at en ny mulighet åpnet seg.

Dialogen gikk fra å handle om spillidéer til hva som kunne gjøres i en utvidelse – og Pongrac tente på muligheten for å sette handlingen i et nytt spill til Norge, og å etablere et selskap i Norge som kan drive utviklingen sammen med hovedkontoret i Kroatia.

Et besøk til Norge sementerte følelsen av at dette var verd å gjøre, og i slutten av 2021 ble Gamepires Norge AS stiftet.

Planen er å utvikle en helt egen versjon av «SCUM» som er satt til Svalbard. Slaathaug sier at området er som skapt for en overlevelsesverden, med langstrakt natur, vanskelige forhold og Longyearbyen som kan danne bakteppet for et spill.

– Man kan lett se at historien også kan bakes inn i det som er på Svalbard i dag. Kanskje har noe skjedd ved frøvelvet der som har forårsaket en katastrofe?

Gamepires Norge-sjef Tor Bernhard Slaathaug.

Henter kapital

«SCUM Norway Edition» er ikke offisielt annonsert enda, og er i teorien ikke helt avklart heller – det finansielle må på stell først.

– Men vi hadde ikke brukt tiden og ressurser, å stifte et selskap og hente inn nøkkelpersoner, om det ikke var et reelt ønske om å gjøre noe her.

Nøkkelpersonene det snakkes om har en bred bakgrunn fra politikk, markedsføring og næringsliv og er nå på plass i styret, forklarer Slaathaug.

Han er derimot åpen på at det har skortet litt på know-how om Svalbard og det norske spillmarkedet.

Derfor har Gamepires inngått en avtale med Svalbard-baserte Arctic Arena for å hjelpe til med å lære mer om hvordan Svalbard er, og for å ha en fot inn døra i spillbransjen i Norge. Tette bånd med spillutviklerne Tidvis, som har spesialisert seg på historiske spill satt til Norge er også bundet.

Nå gjenstår det å hente egenkapital til å få fyrt av startpistolen for alvor.

Slaathaug anslår at de trenger rundt 20 millioner kroner for å kunne komme ordentlig i gang – og at det da kan bli snakk om å ansette utviklere.

Akkurat hvor et potensielt utviklingsstudio skal ligge er fortsatt ikke satt i stein, men det er ikke umulig at det også blir lagt til Svalbard.

– At vi nå altså har et «triple A»-spill som ser på Norge, som allerede har etablert et selskap her, med personer med god business-bakgrunn, viser at det er en seriøs satsing, sier Slaathaug.

Gamepires sier de har dialog med flere aktører for finansiering, og at de også har døra åpen for å samarbeide med norske utviklere og studioer for å jobbe med utviklingen av spillet.

– Det som er interessant her er at «SCUM» allerede er en suksess, forklarer Slaathaug.

Spillet har solgt rundt tre millioner eksemplarer, selv om det fortsatt bare er å finne i early access. Og enn så lenge er spillet bare tilgjengelig på PC.

– Kalkylene som tilsier «normalt salg» av en ny utgave av spillet gjør at dette er en av de tryggere investeringsprosjektene her til lands. Og potensialet er enda større.

– Norske spill har et enormt uforløst potensial

Slaathaug har også bakgrunn fra politikken her til lands, og har fått øynene opp for muligheten dataspill kan gi for både nærings- og reiseliv i Norge.

– Om det er en ting vi snakker mye om i Norge, så er det omstillingen fra oljen og den type ting. Og vi er kanskje ikke «den nye oljen», men det er i aller høyeste grad denne typen produkter Norge trenger, sier Slaathaug.

Han trekker en sammenligning mot filmer, som får enorm støtte for å filme små deler her til lands. Tom Cruise og «Mission Impossible» fikk som kjent titalls millioner i støtte for å filme på Preikestolen, selv om den i filmen ble omtalt som at den lå i India.

– Scenen varer i bare tre minutter. Om man er en ihuga fan og ser filmen tre ganger, er det snakk om totalt ni minutter med eksponering for landet.

– I et dataspill snakker vi ikke om disse små tallene. Vi snakker titalls, hundretalls, kanskje tusentalls av timer investert av spilleren. Spill kan representere Norge på en helt annen måte enn andre tradisjonelle medier, forklarer Slaathaug, som påpeker at spillstøtten her til lands ligger langt under det film får.

– Se på byen Samobor i «SCUM». Gå rundt der og du vil kjenne deg igjen dersom du har besøker den faktiske byen. Det er ingenting som tilsier at noe tilsvarende ikke kan gjøres i et spill satt til for eksempel Tønsberg.

Dataspill burde være mer på tapetet for næringspolitikken i Norge, mener Slaathaug, og maner til at politikere kan være med å dra nytte av et enormt uforløst potensial her.

– Her har vi et spill som vil bruke norske områder, norsk natur, potensielt norsk historie. Om vi lykkes med «SCUM Norway» satt til Svalbard, så er det ingenting i veien for å lykkes med enda flere spill, for eksempel mer historiske versjoner for eksempel satt til vikingetiden.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

– Spill er et kjempepotensial for norsk næringspolitikk

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode