– Spillet er ikke bra nok, og jeg mener det

– Spillet er ikke bra nok, og jeg mener det

«Hytale»-sjefen med ærlig tilbakemelding før early access-slipp.

(PressFire.no): Det er sjelden man hører en spillsjef si rett ut at spillet deres ikke holder mål, men det er nøyaktig hva Simon Collins-Laflamme nå gjør for den etterlengtede «Minecraft»-utfordreren «Hytale».

I en uvanlig åpenhjertig uttalelse advarer han de som vurderer å kjøpe tidligversjonen.

– Når jeg sier at «Hytale» ikke er bra nok, så mener jeg det genuint, skriver Collins-Laflamme.

– Det er ikke et slags omvendt psykologisk triks.

Ærligheten kommer i kjølvannet av en turbulent utvikling. Spillet ble opprinnelig kjøpt opp av Riot Games, som senere la ned hele prosjektet.

Collins-Laflamme steppet inn for å redde det, men for å få spillet ut raskt har teamet måtte ta noen drastiske valg.

– Vi bruker en fire år gammel spillversjon med over 300 prototyper som vi har «frankensteinet» sammen på rekordtid, forklarer han.

– Ingenting av det var ment å skulle slippes så raskt og på denne måten.

Resultatet er et spill som ifølge sjefen selv mangler mye av det som skal til for å holde på spillerne over tid. Han forteller at det knapt er noen progresjonsmekaniker på plass, og at selv om utforskning og kamp er gøy, finnes det lite som binder det sammen.

Strategien er å slippe et rått og uferdig produkt for å «bryte lanseringsforbannelsen» og heller fikse det senere, sammen med spillerne. Collins-Laflamme er fullt klar over at dette kan slå ut feil vei.

– Noen vil bli permanent overbevist om at spillet er dømt til å forbli i denne tilstanden, uvitende om at dette er en autentisk «early access»-opplevelse, skriver han.

Han er derimot ikke redd for kritikken som vil komme – tvert imot.

– Én ting jeg har lært over tid er å sette pris på den smertefulle feedbacken. Det er den mest kritiske delen av å lage spill, sier han, og peker til at han har 14 års erfaring med tilbakemeldinger fra «Minecraft»-miljøet.

Til tross for tilstanden, lover Collins-Laflamme at han er skal gi jernet for prosjektet.

– Spillet eies av noen som bryr seg og forstår situasjonen, og jeg vil gjøre mitt beste for å gi teamet mitt muligheten til å lage et fantastisk spill, uansett hvor lang tid det tar.