- Square Enix mangler lederskap og mot

Sjefen for «Deus Ex: Human Revolution» og «Thief»-studioet sier opp.

24. juli 2013 13:50

(PressFire.no): Stephane D’Astous er mannen som i 2007 startet opp britiske Eidos’ avdeling i Montreal. Det stadig voksende spillstudioet har brukt tiden sin på å lage det svært solide «Deus Ex: Human Revolution» (2011), og holder nå på med en etterlengtet gjenoppliving av «Thief» (bildet).

Sist fredag hadde D’Astous sin siste arbeidsdag hos studioet han etablerte og ledet. Han har levert sin oppsigelse på grunn av store uenigheter med moderselskapet Square Enix. Det skriver Polygon.

Kommunikasjonssvikt

D’Astous legger skylden for sviktende salg på dårlig lederskap hos Square Enix.

- De var så stor mangel på lederskap, mot og kommunikasjon at jeg ikke kunne gjøre jobben min skikkelig. Jeg innså at forskjellene våre var uforenlige, og at den beste løsningen dessverre var å gå hver våre veier.

Til Polygon ytrer D’Astous at han mener studiosjefene, som ham selv, bør ha mer de skulle ha sagt for selskapets overordnede strategi.

- Square Enix har en hel del å lære når det kommer til å selge spill, sier han.

Det japanske selskapet, kjent for blant annet «Final Fantasy»-serien, kjøpte Eidos i 2009. De sikret seg dermed merkevarer som «Tomb Raider», «Hitman» og «Thief».

Med årets «Tomb Raider»-omstart og fjorårets «Hitman: Absolution» har begge disse seriene fått nytt liv. I tillegg er et nytt «Thief» altså på vei fra Eidos Montreal.

D’Astous har klokketro på Eidos sine utviklere og deres merkevarer, men mener spillene ikke har kommet til sin rett, mye på grunn av kommunikasjonssvikt mellom selskapene under Square Enix-paraplyen.

- Vi er i en situasjon hvor vi har fantastiske spill som kunne solgt mye bedre, sier han.

Lei for å forlate «Thief»

Det har versert historier om interne konflikter i Eidos Montreal og problemer i utviklingen av «Thief», men D’Astous mener det har blitt overdrevet.

Han sier han synes det er spesielt leit at han drar før dette spillet er ferdig, siden «Deus Ex» og «Thief» var hans to hjertebarn da han startet studioet.

- Alle så store prosjekter har bølger og daler, og jeg antar vi var litt for synlige da vi var i en av dalene. Det er lenge siden nå, sier han til Polygon, som han mener har vært litt strenge med dem.

D’Astous vil ikke si noe om hva som er planen hans fremover, annet enn å koble av og ta en lang ferie med familien, i alle fall frem til september.

- Jeg har hatt drømmejobben min, og nå må jeg finne min neste drøm, sier han.

Jobben hans tas over av David Anfossi, som var D'Astous sin første ansatte etter oppstarten.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3