(PressFire.no): Microsoft og Bethesda har gitt oss et større innblikk i det kommende «Starfield», som lanseres på Xbox og PC 6. september i år.
Her fikk vi se mer av det spillet har å by på – og det er ikke rent lite som serveres i spillet.
Rent historiemessig virker det som om figuren vår kommer i kontakt med en mystisk gjenstand som gir vår helt visjoner (og kanskje noen magiske evner?). Sammen med utforskergruppa Constellation skal du forsøke å finne flere slike gjenstander, som kan gi hint til en utenomjordisk rase.
1000 planeter
For det virker ikke som det er noen andre intelligente raser i spillet, der det er menneskene har bosatt seg i det de kaller «The Settled Systems».
Vi fikk i gjennomgangen se en rekke av systemene som spillet inneholder og hva man gjør i det – fra å utforske en av de mer enn 1000 planetene, kamper med fiender, reise i verdensrommet og å vandre rundt i store byer.
Når det kommer til skipet ditt, kan dette oppgraderes og endres på som du selv vil. Du kan legge til nye deler på skipet som ekstra lagringsplass, nye habitat-deler, ekstra våpen, motorer og alt mulig annet snacks.
Disse ser forskjellige ut både utenfra og inni, for du kan traske rundt inne i de når som helst – og interagere med det som befinner seg der.
Arrrr
Hvordan du spiller velger du selv, og du kan gå helt pirat om du vil det, men du kan komme i klinsj med loven som gjerne skanner skipet ditt før du lander i byer eller docker med stasjoner.
I skip-til-skip-kamp vil du kunne sikte på forskjellige underdeler av motstandernes skip, og i ren «Star Trek»-stil stokke om hvor kraften i skipet ditt går – kanskje trenger du mer juice i skjoldene dine, eller motorene.
Faktisk kan du nøytralisere motoroer og våpen på andre skip, docke til de og slåss mot de om bord i stedet for å skyte de i fillebiter. Da får du muligheten til å stjele skipene og legge de til i flåten din.
Du skal kunne bygge baser hvor som helst i spillet, og hyre inn folk som jobber både på skipene og disse basene – eller være med deg der drar.
For øvrig skal du også kunne innlede forhold til kumpanene dine om du vil det.
Tyngde og kraft
Vi fikk i tillegg se glimt av våpensystemene i spillet også, der du kan modifisere våpen med nye sikter, ammunisjonstyper og lyddempere som endrer hvordan de brukes.
Bethesda lover et helt nytt animasjonssystem og at det skal være mer interaksjon med NPC-ene og kamper med fiender som er mer dynamiske enn i tidligere spill fra dem. For eksempel vil alle planeter ha forskjellig tyngdekraft, noe som ikke bare påvirker utforskingen, men også kampene.
Noen ganger vil du være i vektløs tilstand, og da vil mer tradisjonelle pistoler og hagler sende deg bakover når du skyter de – da kan energibaserte våpen være et lurere valg.
Spillet kommer 6. september til Xbox Series S/X og PC.
https://www.youtube.com/watch?v=uMOPoAq5vIA