(PressFire.no): Spillskaper Stein Ove Helset forteller til PressFire at han og medutvikler/grafiker Camilla Frøland i AntiSocial Games har slitt med å fullføre prosjekter og derfor kom på idéen om å utfordre seg selv – til det ekstreme, vil kanskje noen si.
Tolv spill på tolv måneder – ett spill per måned i et år.
Sklir mindre ut i andre prosjekter
Med fem spill ute til mobiltelefoner nærmer de seg halvveis og blir stadig flinkere.
- Vi har blitt mye flinkere til å fokusere på det spillet vi holder på med i stedet for å begynne på en av de ti andre ideene vi har lyst å begynne på, i tillegg til at han har lært mye C++.
Han avslører også at planlegging er veldig viktig.
- Vi prøver å bruke mye tid på å snakke om hva som må være med i spillene og hva vi kan ta bort.
Det blir mye brainstorming og skriblerier, ifølge Helset. Det krystalliserer seg først noe når de begge tenner på en idé.
Med denne typen press på seg selv, så blir spillene naturligvis minimalistiske. Det er imidlertid noe de begge foretrekker.
- Vi liker begge enkle spill når det kommer til både design og gameplay. Spill trenger ikke å ha ekstremt mye funksjonalitet for å bli bra.
Ble featured hos både Apple og Google
Med rundt 50 000 nedlastinger er det «Scolors» som har blitt det mest populære spillet i stallen – et spill de selv også anser som en av favorittene.
- Det har blitt featured av både Apple og Google. Her har vi fått en del tilbakemeldinger på at folk ønsker flere moduser, så det jobber vi med å implementere til neste oppdatering.
- Veldig mange har gitt tilbakemeldinger på at «Scolors» har et enormt potensial, så dette fortsetter vi å prioritere litt nå før vi går videre til neste spill.
Helset forteller at drømmen er å leve av å lage mobilspill.
- Håpet er også at etter 12 spill så har vi en grei brukermasse som gjør at nye spill kan nå ut til flere brukere litt kjappere.
- Vi er veldig fornøyd med det på så kort tid. Det er en veldig stor oppgang i forhold til de andre spillene.
Selv liker han «Scolors» og «Blackout» best.
I «Scolors» hopper du mellom plattformer når fargene passer, mens i «Blackout» må du huske plassering av ruter etter at en tavle har rotert.
Hvordan er det å utvikle spill med samboeren, da?
- Vi krangler ikke, men hun er ganske perfeksjonist, så det kan gjør meg litt gal til tider, innrømmer Helset.
Foreløpig har de to spillskaperne gitt ut «Scolors», «Blackout», «Beely», «Zmath» og «SquareSpinner». Antisocial Games har også gitt ut «FinnFido»