«Super Mario»-skaperen: - Spillbransjen må bli mindre grisk

Liker ikke rovdriften av spillere.

23. august 2018 15:20

(PressFire.no): Nintendo-sensei Shigeru Miyamoto, skaperen av Mario, Zelda, Link, Donkey Kong og en rekke andre folkekjære spillhelter, hadde nylig en prat under årets Computer Entertainment Developers Conference i Yokohama, Japan.

Der advarte han utviklere mot rovdriften av konsumenter, og ba industrien være «mindre grisk».

- Vi er så heldige at vi har et gigantisk marked, så vår tankegang er at om vi kan gi ut spill til en fornuftig pris til så mange folk som mulig, så får vi mye i profitt, sa Miyamoto.

Kommentarene kommer som et svar til den stadig økende mengden «Free to Play»-spill på markedet, som Miyamoto tydeligvis ikke liker.

Spesielt på mobilplattformer har prisene på spill blitt dumpet, og i mange tilfeller erstattet med betalingsmurer av den tvilsomme sorten. Miyamoto foretrekker én fast pris, selv om det gir mindre inntekter.

- Jeg kan ikke si at vår «fast pris»-modell har vært en suksess, men vi kommer til å fortsette med det til det blir standarden. Da kan alle utvikle spill i komfortable omgivelser. Ved å fokusere på å lage spill for så mange som mulig, så kan vi fortsette å øke vår mobilspill-virksomhet.

Det hele flyr litt i mot Nintendos eksperimentering med mobilspill og mindre titler i det siste: Da «Super Mario Run» kom ut til mobiler, var det med én fast pris – nærmest uhørt i mobilspillsammenheng – før Nintendo ga ut «Fire Emblem Heroes» og «Animal Crossing» med Free to Play-elementer.

Også «Pokémon Quest» kom ut som et gratisspill for knappe tre måneder siden.

Miyamoto er derimot ikke motstander av abonnementsordninger, og sier det er nødvendig for utviklere å lære seg å være på godfot med slike løsninger – men at det til syvende og sist er viktig å ha gode spill folk er villige til å betale for, og at utviklere må velge partnere med omhu.

- Når du leter etter partnere for utvikling, så er det viktig å finne noen som skjønner verdien i spillene. Da vil kundene også føle verdi i appene eller spillene, og videre utvikle en vane for å betale for de, sa Miyamoto under foredraget sitt.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3