«The Maw»-utvikleren involvert i mystisk MMO

Twisted Pixel, studioet bak «’Splosion Man» og «The Maw», avslører et topphemmelig MMO-spill i samarbeid med Turbine.

28. juni 2010 16:14

Twisted Pixel har slått seg opp og frem gjennom «The Maw» og «’Splosion Man» (bildet). Deres tredje Xbox 360-eksklusive spill, «Comic Jumper», er snart ferdig - samtidig som de nå også avslører at de er involvert i det studioet selv kaller et «topphemmelig MMO-prosjekt» sammen med Turbine.

Turbine er en av de store selskapene innen massive onlinerollespill, og har blant annet utviklet «Lord of the Rings Online» og «Dungeons & Dragons Online». Og det er miksen av disse to ekstremt ulike studioene som gjør denne konstellasjonen litt ekstra interessant.

- Det er fortsatt hysj, hysj, men vi har nettopp gjort oss ferdige med en kontrakt hos Turbine for å hjelpe dem å bygge et fantastisk, nytt MMO-spill ment for konsoller, står det på Twisted Pixels hjemmeside.

- Vil du har mer info, må du ta det opp med Turbine for vi kan ikke røpe mer rundt deres topphemmelige spill. Det var et morsomt prosjekt og vi er stolte over jobben vi gjorde. Vi kan ikke vente med å spille det selv - etter at det er lansert, står det videre.

AMBISIØST MMO TIL KONSOLLER

Som VG247 har skrevet om, fristet Turbine allerede i fjor at de hadde et MMO under utvikling til PlayStation 3 og Xbox 360.

Under GDC i Austin i september fortalte Turbines Craig Alexander at dette onlinespillet hadde vært under utvikling i flere måneder allerede, og at spillet til da hadde kostet 20 millioner dollar å lage.

I tillegg til å lansere til PS3 og 360, sa Alexander at man også hadde planer for Nintendo Wii i fremtiden. Han sa i fjor at de hadde siktet seg inn mot å slippe dette spillet i 2011.

MMO-spill til konsoll er sjelden kost. At Turbine i tillegg nevner planer som inkluderer Wii, gjør det enda mer spesielt. Med noen hederlige unntak har få spillutviklere klart å overføre spillmekanikker og forretningsmodellen med en fast, månedlig avgift til spillkonsoller. Det at Turbine så klart sier at dette nye prosjektet er skreddersydd konsoller gjør det hele interessant.

Som vi skrev før helgen har flere utviklere slitt spesielt med Xbox 360 sin struktur når det gjelder å tilpasse MMO-titler.

Final Fantasy-regissør Hiromichi Tanak fra Square Enix fortalte i forrige uke om hvordan onlinetjenesten på Xbox 360 blokkerte for muligheten til å introdusere «Final Fantasy XIV» på Microsofts konsoll.

- Hovedgrunnen til at vi ikke kunne gå for Xbox 360 var Xbox LIVE-systemet. Det er annerledes enn det normale internettmiljøet, så når vi ville introdusere dette spillet i det samme miljøet som Windows PC måtte det bli PS3, det var valget vårt, sa Tanaka til Eurogamer for noen dager siden.

- Microsoft har et annerledes syn på det: De vil ha et lukket system for Xbox LIVE. Vi snakker fremdeles sammen, men vi kunne ikke komme til enighet om Xbox LIVE, uttalte Tanaka. 



Twisted Pixels neste spill, «Comic Jumper», slippes til Xbox LIVE Marketplace denne sommeren. «Final Fantasy XIV»  utvikles bare til PC og PlayStation 3. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3