(PressFire.no): PlatinumGames lanserte i går kveld en Kickstarter-kampanje for å lage en nyversjon av deres superheltspill «The Wonderful 101».
Spillet, hvor du kontrollerer opp til 101 superhelter på én gang for å redde verden, ble opprinnelig lansert på Wii U i 2013, men var en heidundrende kassafiasko. Det ble likevel et slags kultspill etter hvert – i likhet med nesten alle andre Platinum-spill.
Platinum ba om 50 000 dollar for å porte spillet til Switch, med ekstra mål på 250 000 og 500 000 dollar for henholdsvis Steam- og PlayStation 4-versjoner.
Switch-målet ble nådd på kun 24 minutter, Steam-målet på 58 minutter, og PlayStation 4-målet på rundt tre timer. To nye mål er lagt til på én og halvannen million dollar som vil legge til mer innhold i spillet.
Spillet vil få en bunke oppdateringer for de nyere plattformene, og Switch-versjonen vil beholde muligheten til å spille via berøringsskjermen.
Planlagt utgivelse for remasteren er allerede i løpet av april i år – hvilket kan få noen til å gruble over hvor langt ut i utviklingen dette allerede var før Kickstarter-kampanjen.
Platinum sier dette er den første gangen de skal gi ut et spill selv, all den tid de tidligere bare har lagd spill for andre utgivere. Tidligere i år investerte Tencent penger i selskapet, men dette har ingen påvirkning på deres eksisterende spillkatalog, ifølge Platinum.
Det virker derimot som om Nintendo fortsatt eier selve merkevaren til spillet, og at de har gitt Platinum spesiell tillatelse til å gi ut spillet – mot at de selv ikke trenger å bry seg med det hele.
I et intervju med VideoGamesChronicle sier Platinum-sjef Hideki Kamiya at de ikke kan kommentere direkte på hvem som eier hva, men at de var veldig overrasket over hvor medgjørlig Nintendo har vært.
- Vi snakket med Nintendo om det, og Nintendo sa bare ‘om dere vil gi det ut på en annen plattform, så er det greit for oss. Men det blir opp til dere, det blir dere som må gjøre jobben’.
- Jeg tror det er mest takket være vårt forhold til Nintendo at de har gitt oss denne muligheten. Vi ble ganske overrasket selv. Dette er vanligvis noe som ikke er lov i spillindustrien. Vi ser på det som en veldig unik mulighet som Nintendo har gitt oss, og vi er glad for å få det.