(PressFire.no): Det ble i fjor klart at en av grunnleggerne av Blizzard Entertainment, Mike Morhaime, gir seg som toppsjef i spillgiganten.
Nå ser han litt tilbake på tiden som en av verdens største spillselskaper og mener blant annet litt om hvorfor «bare» femti prosent av prosjektene blir ferdigstilte. Det etter at han tidligere har hevdet at bare halvparten når spillerne.
Vi kjenner til blant annet «Warcraft Adventures», «Starcraft Ghost» (som undertegnede fikk prøve på E3 i 2004) og det massive onlineprosjektet «Titan». Det dukket nylig opp informasjon om at nok et spill er kansellert.
Men det er bare de vi kjenner til, og rundt 14 spillprosjekter skal ligge på gravlunden i kjelleren til Blizzard.
I et ferskt intervju hos Eurogamer skal han ha gått gjennom tallene på ny, og han går god for at rundt halvparten aldri kommer ut.
Han mener at grunnene varierer – alt fra at Blizzard oppdager at markedet ikke er stort nok eller blir for dyrt for å ferdigstille.
- Det finnes et ordtak hvor det heter at «perfeksjon er fienden til fantastisk», fordi hvis du sikter på perfeksjon så slipper du aldri. Men jeg mener at konkurransen er så sterk der ute, forteller han til Eurogamer.
Den store andelen kanselleringen skal også være grunnen til at de ikke vil annonsere titler før de er sikre på at det kommer gjennom nåløye, forteller Morhaime og nevner «Titan» som et av prosjektene som ble annonsert for tidlig.
Morhaime utdyper videre hvordan deres aller største og mest kostbare prosjekt strandet på grunn av de enorme ambisjonene og en spillmotor som ikke klarte å samle alle trådene.
Spillet var imidlertid ikke helt fånyttes, fordi de skrinla planene om et massive onlinespill og konsentrerte deler av spillet til det som ble «Overwatch».
Den tidligere Blizzard-sjefen forteller hvordan de hadde tenkte seg et spill i stilen med «Team Fortress», men med superhelter.