(PressFire.no): Det er tett på lanseringen av «The Last of Us Part II» at den nylig avgåtte sjefen for Playstation, Shawn Layden, mener litt om toppspill i tiden som kommer.
«The Last of Us» var typisk mulig å spille ferdig på rundt 15 timer, mens oppfølgeren krever rundt 25 timer.
Til Gamelab Live stiller han spørsmål om hvor utviklingen av storspill og hvor bærekraftige de er i tiden som kommer, rapporterer Gamesindustry.biz.
Han påpeker at spillutvikling av storspillene typisk i dag koster mellom 80 og 150 millioner dollar å lage, eller mellom 760 millioner og 1,4 milliarder kroner med dagens kurs. Det er også uten markedsføringskostnadene i tillegg til at utviklingen kan ta fem år.
- Jeg tror ikke at du under neste generasjon kan ta tallene og gange dem med to og tro at du kan vokse. Jeg tror bransjen må ta et steg tilbake og si «ok, hva er det vi lager? Hva er forventningene? Hva er den beste måten vi kan fortelle historien vår, og si hva vi vil si, sier han.
Han spør om det kanskje finnes en annen tilnærming enn å bruke fem år på å lage et 80-timers spill.
- Hvordan ser tre år og 15 timer ut? Hva koster det? Er det en fullverdig opplevelse, spør han.
- Personlig, som en eldre spiller… jeg hadde ønsket 12 til 15-timers spill tilbake. Jeg kunne spilt ferdig flere spill, som en velredigert bok eller film, å se på prosessen på den måten kan gi oss tightere og mer tiltalende innhold.
Layden berømmer samtidig «The Last of US Part II» - et spill som ble utviklet med ham som sjef.
- Vi kan få deg til å skrike, rope og bli sjokkert… det er de lette å fremkalle. Men hvis vi kan få deg til å tenke, få deg til å føle deg trist, så treffer vi hele det følelsesmessige registeret i spillopplevelsen.
Han kaller spillet for «det ultimate historiedrevne spillet» i denne Playstation-generasjonen.