(PressFire.no): Det er mye snakk om ytelsen til de nye konsollene som slippes i høst, PlayStation 4 og Xbox One. PS4 kommer seirende ut av første runde, med høyere oppløsning på viktige lanseringstitler som «Battlefield 4», «Call of Duty: Ghosts» – og nå også «Assassin's Creed IV: Black Flag».
På bloggen til Ubisoft skriver kommunikasjonssjef Gary Steinmann at «Black Flag» vil kjøre naturlig i 1080p (altså «full HD») på PS4, men bare etter man laster ned en oppdatering. Rett fra disk er oppløsningen på 900p.
Det samme er tilfelle med «Call of Duty: Ghosts» som i utgangspunktet kjører i 720p. Ifølge Polygon vil spillets ytelse justeres opp til 1080p på PlayStation 4 – men ikke til Xbox One – med en dag-én-patch.
At støtten for full HD kommer i en patch, begrunner Ubisoft med at de ville sikre seg en oppdateringsfrekvens som ikke duppet under 30 bilder i sekundet. Derfor la de seg i utgangspunktet på 900p.
- Utviklerne brukte tiden fra spillet ble pakket til det ble lansert på lage en oppdatering til PS4 der dette blir mulig i 1080p, skriver de.
Xbox One-versjonen, på sin side, ser ikke ut til å få en slik oppdatering. Uten å nevne denne konsollen ved navn, argumenterer de implisitt for at det vil se lekkert ut der også:
- Du ville klart sett forskjell mellom 720p og 1080p. Men på en oppløsning som er veldig lik (altså mellom 900p og 1080p, journ.anm), der de fleste pikslene allerede er prosessert internt, vil ikke folk flest legge merke til forskjellen, sier produsent Sylvain Trottier.
Man vil eventuelt legge merke til at spillet er litt mindre «krispt» i den lavere oppløsningen, forklarer de.
De har også utviklet en ny anti-aliasing-teknikk som inkluderes i patchen, det vil si at kanter og overganger i bildet blir mindre ujevne og hakkete. Denne oppdateringen gjelder for begge konsollene.
Årsakene til ytelsesforskjellen mellom PS4 og Xbone på «Call of Duty: Ghosts» er kompliserte, forklarer spillets produsent Mark Rubin til Eurogamer. Han håper framtidens «Call of Duty» vil kjøre i 1080p på begge konsollene.
Det tok lang tid før utviklere klarte å hente ut det fulle potensialet til PS3 og Xbox 360, og i utviklingen av PS4 har Sony hele veien snakket om en tilgjengelig og effektiv systemarkitektur, som det skal være lett å utvikle for. Kanskje er det dette som utgjør forskjellen?
- Begge konsollenes minner veldig om pc, mye mer enn i dagens generasjon. Det har hjulpet enormt, sier Rubin.
- Ærlig talt er det ikke arkitekturen, men operativsystemene, som har vært vanskeligst å jobbe med. Det er de som kommer på plass senest. Det har vært vanskeligere med Xbox One sitt system enn med Sony sitt, sier han.
Forklaringen er teknisk, men kortversjonen er at det er mer utfordrende å fordele og utnytte minnet i Xbox One. Det er bare en måned siden beslutningen ble tatt om å droppe 1080p til denne versjonen.
- Det er godt mulig at vi kan lage spill i 1080p på konsollen. Jeg mener, jeg har sett den kjøre spill i 1080p. Det er bare at vi ikke fikk de oppdateringsfrekvensene vi var ute etter, sier Rubin.
Han tror neste «Call of Duty» vil se mye bedre ut ikke bare på Xbox One, men på PS4 også:
- Bare se på «Call of Duty 2» vs. «Call of Duty 4». Det var et massivt fremskritt i grafikk.
Det tar bare litt tid å bli varm i trøya.
NB: VG24/7 skriver at oppdateringen til «Ghosts» vil ta 10-15 minutter å innstallere, eller inntil en halvtime dersom du spiller samtidig. Ubisoft skriver ikke noe om størrelse eller innstalleringstid på sin patch.
PlayStation 4 kommer på markedet her til lands 29. november. Xbox One «tidlig neste år», sier Microsoft.