Tårnforsvar med utrydningstruede dyr i verdensrommet?

Snåle greier - vi har prøvd PSVR-spillet «Animal Force».

1. april 2018 17:23

LONDON (PressFire.no): Verden er under angrep av aliens som prøver å bortføre alle menneskene. For å redde de må du ...sette en hau dyr som skyter de vekk ut i stratosfæren.

Jeg vet ikke helt hva det var jeg forventa da jeg stilte meg opp for å prøve utvikler ISVR sitt «Animal Force» - et spill som ble lansert i Asia samtidig som PSVR, men som først nå er på vei til vesten.

Dette er faktisk et tårn-forsvars-spill, på en måte. Romvesenene farer ned mot bakken via satte ruter som snirkler og snoker seg rundt i spillområdet, både opp og ned og inn og ut – og du må sette ut «tårnene» dine langs disse rutene.

Men ettersom disse rutene endrer seg mellom hver bølge med fiender, må «tårnene» flyttes rundt i sanntid, og gjerne fort som fy. Du kan forøvrig holde fast i opp til fem av de i gangen, og de fortsetter å skyte selv om de er «festet» til kontrolleren din.

Det gjør at strategien din raskt kan bli en kombinasjon av å ha «stasjonære» tårn og noen ekstra i hånden du kan flytte kjapt over for å hjelpe til på noen av rutene (det kan være flere bølger og ruter med fiender samtidig).

Damn, dette spillet gjør seg
virkelig ikke godt på skjermbilder...

Tårnforsvar

Og ehh... tårnene dine er forresten søte små utrydningstruede dyr!

Pandaer (som skyter raskt) og neshorn (som sakker fiendene) var to av de jeg prøvde meg med. Andre dyr (som jeg ikke fikk prøvd) lager skjold, mens noen gjør de andre enda bedre ved å være i nærheten.

Utvikleren som sto ved min side hadde ingen særlig god grunn til akkurat hvorfor de har gått for dyr som tårn, men parerte meg totalt med «Hvorfor ikke? Alle liker jo søte dyr!». Det er jo sant, det.

Du «bygger» ikke tårnene/dyrene dine slik som i andre tårnforsvarsspill. Her spretter de ut av fiendene etter hvert som du tar disse av dage.

Om du ikke følger med, vil de sprette ut av rekkevidden din, og dermed være tapt. Heldigvis var spillet også såpass snill med hvordan jeg bevegde Move-kontrollerne at det ikke var nødvendig med finmotorikk eller veldig presise bevegelser for å få gjort det jeg måtte.

Det hjalp også på at selve området du spiller på ikke er så innmari stort, så PS-kameraet trenger ikke ta helt

Du må nesten se traileren istedet...
Du må nesten se traileren istedet...

Rare greier

«Hva i all verden er det de røyker?» var den første tanken som slo meg. Den andre var «Tower Defense i et 3D-rom i VR med pandabjørner og neshorn?! Solgt!».

Resultatet av galskapen er at du hopper frem og tilbake, flytter på tårn, svirrer rundt for å fange power-ups og nye dyr, og generelt har det rasende festlig. Jeg hadde det i hvert fall sånn.

Så får vi se om hele spillet blir for hektisk for sitt eget gode.

Uansett så er det snåle greier. Rare greier.

«Animal Force» kommer eksklusivt til PSVR. Ingen dato enda, men utviklerne sier «snart».

PS:  Det skal også legges til at spillet her en flerspillermodus som ikke ligner noe som helst på enkeltspillerdelen – her skal én spiller være i VR, mens tre andre spiller på tv-en i et par knipper minispill. Totalt unødvendig.

PressFire ble invitert til London for å teste dette spillet. Reise og opphold ble dekket av Sony PlayStation.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3