Ubisoft kansellerte angivelig «Splinter Cell»-spill fordi de ville ha flere live service-spill

Ubisoft kansellerte angivelig «Splinter Cell»-spill fordi de ville ha flere live service-spill

(PressFire.no): Et planlagt «Splinter Cell»-spill skal ha blitt kansellert fordi Ubisoft-ledelsen ville finne gullkrukka i enden av live service-regnbuen.

Avsløringen kommer fra utvikler Nick Herman i et intervju med Bloomberg. Herman og flere kolleger fra Telltale Games ble i 2017 hyret inn av Ubisoft for å puste nytt liv i snikeserien.

Ifølge Herman varte gleden bare i noen måneder. Da skal Ubisoft-toppene ha blitt besatt av «games as a service»-konseptet og presset på for at alle prosjekter skulle følge denne forretningsmodellen.

Teamet prøvde å lage et «narrativt GAAS-spill», men innså fort at det ikke ga mening for «Splinter Cell».

Etter hvert mistet Ubisoft interessen, og prosjektet endret retning flere ganger før det til slutt ble skrinlagt.

– Du innser at alt du bryr deg om, det bryr ikke de seg om lenger. Det er en vanlig ting i spillbransjen, forteller Herman til Bloomberg.

Herman og kollegaene forlot Ubisoft i 2018 for å starte sitt eget AdHoc Studio, som nylig har hatt stor suksess med det narrative superhelt-spillet «Dispatch».

Det skal sies at dette ikke er det «Splinter Cell»-spillet Ubisoft annonserte i desember 2021 – som skal være en nyfortelling av originalen.