Valve måtte oppdatere SteamVR fordi «Beat Saber»-spillerne var kjappere enn «fysisk mulig»

180 graders veiving 20 ganger i sekundet.

12. februar 2019 15:05

(PressFire.no): Valve har måtte oppdatere Steam-algoritmene som måler hvor kjapt du beger hendene dine i VR etter at «Beat Saber»-eksperter brøt det Valve hadde trodd var «fysisk mulig».

I rytmespillet «Beat Saber», som for øvrig er helt fantastisk, står du med to lyssverd (ala «Star Wars») og skal kappe klosser som farer mot deg i takt med musikken.

På de mer vriene vanskelighetsgradene går dette heller hektisk for seg, og det hele skal ha fått SteamVR, Valves programvare for VR-headset, til å knele.

Valve-utvikler Ben Jackson sier «Beat Saber»-spillerne er så kjappe at de brøt logikken i styringssystemet til SteamVR. De skal ha veivet armene kjappere enn 3600 grader, eller 20 ganger 180 grader rett opp og ned, per sekund.

- Tracking-systemet har noen interne tilregnelighetssjekker for når ting går feil. For eksempel, om matematikken vår sier at du står bak en av basestasjonene, så har vi åpenbart gjort en feil, fordi vi kan ikke få signaler derifra, skriver Jackson.

- En av disse sjekkene handler om hvor kjapt vi trodde det var fysisk mulig for noen å vri på håndleddene sine. Det viser seg at et skikkelig motivert menneske som bruker en lett nok kontroller kunne veive kjappere (mer enn 3600 grader i sekundet) enn vi trodde.

Her har du en video som viser hvordan det ser ut. Good lord:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3