Valve tar opp kampen med spillkonsollene
Annonserte ny Steam-boks, VR-briller og kontroller.
(PressFire.no): Valve har varslet at de gjør inntog i stua og tar opp kampen med Xbox, PlayStation og Switch.
Selskapet har nå dratt sløret av en ny «Steam Machine», et nytt VR-hodesett kalt «Steam Frame» og en helt ny «Steam Controller», i det som ser ut til å være en fullskala maskinvareoffensiv.
Den nye «Steam Machine» beskrives best som en «Steam Deck» for TV-en, men med betydelig mer hestekrefter under panseret.
Maskinen er en kompakt, terninglignende boks på størrelse med en GameCube, og er designet for å gi en konsoll-lignende opplevelse i stua ved hjelp av SteamOS.
Ifølge Valve skal den være over seks ganger kraftigere enn en Steam Deck, med en AMD Zen 4-prosessor og en RDNA 3-grafikkbrikke som skal levere ytelse på nivå med PlayStation 5.
Selskapet skal ha brukt enormt med ressurser på kjøleløsningen for å holde den lille boksen stillegående.
For de som liker å sette sitt eget preg på ting, har maskinen utskiftbare magnetiske frontpaneler.
Valve planlegger å slippe CAD-filene slik at hvem som helst kan 3D-printe sine egne. Et av panelene som ble vist frem hadde en e-ink-skjerm som kan vise informasjon.
Utover å bytte SSD-en, som nå støtter de større og mer tilgjengelige 2280-brikkene, er maskinen derimot ikke særlig oppgraderbar.
Samtidig lanseres VR-headsettet «Steam Frame», en lettvekter på 440 gram som kan fungere både alene og trådløst koblet til en PC.
VR-settet har en innebygget Snapdragon ARM-prosessor og kjører SteamOS, som lar det spille av vanlige PC-spill på en virtuell skjerm via et nytt emuleringslag kalt Fex.
Hovedfokuset ser likevel ut til å være trådløs strømming fra en kraftigere PC, der Valve lover en opplevelse med ekstremt lav forsinkelse takket være en dedikert 6GHz-dongle som følger med i esken.
Om du er redd for at dette vil forverre opplevelsen, så er slik trådløs overføring av bilde et løst problem – vi testet den bortimot perfekte opplevelsen med Vive Wireless for hele syv år siden.
Ved hjelp av øyesporing og en teknikk kalt «foveated streaming», prioriterer hodesettet å sende et skarpt bilde akkurat dit du ser, men som rendrer resten i lavere oppløsning for å spare båndbredde og maskinkraft.
Oppløsningen er full 4K per øye, og det støttes opp til 144 bilder i sekundet. Synsvidden skal være 110 grader, som er det samme som dagens Valve Index.
VR-headsettet kommer med to kontrollere som virker å være oppdaterte versjoner av dagens Valve Index-kontrollere – men du trenger ikke bruke basestasjoner denne gangen.
Samtidig gir Valve ut en ny og mer tradisjonell «Steam Controller».
Borte er det eksperimentelle designet fra forgjengeren, og inn kommer en håndkontroller som minner sterkt om en «Steam Deck» uten skjerm.
Den har to styrespaker, to touchpads, fire knapper på baksiden og en ny «Grip Sense»-funksjon som registrerer når du klemmer på håndtakene – noe som for eksempel kan brukes til å aktivere gyro-sikting.
Kontrolleren lades via en magnetisk dokkingstasjon som også fungerer som en trådløs mottaker.
Prisene for den nye maskinvaren er foreløpig ikke kunngjort, men Valve sikter mot en lansering tidlig i 2026 for alle tre produktene.