(PressFire.no): Ubisoft gir alt de har med «Watch Dogs». De er ikke fornøyde før denne storsatsingen er årets største spill.
Det forteller nestsjef for markedsføring i Ubisoft, Tony Key, til A-List Daily.
Spillet vil i så fall knive med sterke titler som «The Last of Us», «BioShock Infinite», «Grand Theft Auto V», «Call of Duty: Ghosts» og Ubisoft sitt eget «Assassin’s Creed IV: Black Flag».
- Vi har større ambisjoner i forhold til salgstall enn vi noen gang har hatt med en ny merkevare. Vi vil at dette skal være den største merkevaren til å bli introdusert i spillmarkedet noensinne, sier Key.
Nettopp «merkevare» er et stikkord her. «Watch Dogs» blir nemlig ikke noe enkeltstående spill. Dem vil vi ikke få se mange av i årene som kommer, skal vi tro Key.
For Ubisoft er det i alle fall uaktuelt å satse på et nytt spill uten å ha ambisjoner om å bygge en merkevare rundt det.
- Det er det spillene våre dreier seg om nå. Tiden for enkeltstående spill er forbi – det er for dyrt, sier han.
Å hevde seg i toppen krever en stor tilhengerskare, og en slik tar det tid å skape. I motsetning til den etablerte fanbasen som venter på «Assassin’s Creed IV», starter «Watch Dogs» på bar bakke.
- Selv om vi har fått masse god presse og det er mange som gleder seg til «Watch Dogs» så er ikke spillet særlig kjent utenfor kjernen av spillersamfunnet. Vi må skape mye mer bevissthet før vi slipper spillet, sier Key.
- Det er det mest ambisiøse prosjektet i Ubisoft sin historie, og vi må være sikre på at alle som liker videospill skal få sjansen til å se det og avgjøre om de vil spille det. Det er det vanskeligste med en ny merkevare, det å skape blest om produktet forbi kjernespillerne.
Timingen kunne i alle fall ikke vært stort bedre. Spillets historie dreier seg nemlig om hete temaer som datateknologi, informasjon og overvåkning.
Midt i markedsføringskampanjen publiserte tidligere CIA-ansatte Edward Snowden de topphemmelige dokumentene som skulle lede til en global overvåkningsskandale.
Ubisoft utnyttet skandalen umiddelbart.
- På et tidspunkt i «Watch Dogs» kobler protagonisten Aidan seg inn i overvåkningssystemene i en boligblokk, og kikker på hva alle beboerne driver med. Et skjermbilde derfra viser en mann som sitter og prater med en utstillingsdukke. To dager etter PRISM-nyhetene var ute hadde vi dette bildet ute i sosiale medier med teksten «Du vet aldri hvem som følger med», sier Key.
- Vi kunne reagere veldig kjapt. Det er fordelen med sosiale medier. Vi ville aldri fått kjørt en sånn kampanje på tv, sier han.
Ubisoft har også lansert en nettside i forbindelse med spillet, hvor de prøver å vise at premisset for spillet bare er alt for virkelig. Der kan du selv kan spionere på hva folk driver med i London, Paris og Berlin.
Edward Snowden, som er på flukt fra USA, er foreslått som kandidat til Nobels fredspris.
«Watch Dogs» slippes til PlayStation 3, Xbox 360 og Wii U 22. november. Spillet kommer også til PlayStation 4 og Xbox One.