- Vi tenkte at nå hadde vi i hvert fall ikke en sjanse!

De norske utviklerne har fått hendene fulle etter BAFTA-seieren.

6. april 2019 17:26
Teknopilots Elin Festøy.

(PressFire.no): Torsdag kveld stakk norske «Mitt barn: Lebensborn» av med en BAFTA-pris, som er en av de gjeveste prisene et spill kan vinne innenfor spillbransjen.

Det har vært en hektisk tid for de to selskapene Teknopilot og Sarepta, som samarbeidet på spillet, etter at nominasjonen var i boks.

På telefon fra London forteller produsent på spillet, Elin Festøy i Teknopilot, om glade timer etter utmerkelsen – og lite tid til en pust i bakken.

- Det er helt enormt! Det ble jo litt sent på torsdag, men telefonen ringte tidlig dagen etter, og siden da har det gått i ett!

Hun forteller om nysgjerrige og gratulerende bransjefolk fra hele verden som konstant var innom for å hilse på og høre om spillet deres på BAFTAs samling etter pris-showet.

Men de hadde egentlig aldri trodd de skulle vinne, og mer skråsikre ble de etter hvert som kvelden gikk. For ut over BAFTA-sendingen ble det klart at ekstra fokus var lagt på akkurat utmerkelsen spillet var nominert i - kategorien «Games Beyond Entertainment».

Underveis i sendingen, mellom alle de andre utmerkelsene, ble alle de nominerte presentert i egne videointervjuer og presentasjoner. Det var kun denne kategorien som hadde slike videosnutter.

- Vi visste jo ikke om det! Vi trodde det var «best game» og de der som var hovedprisene, og etter vi innså at det bare var kategorien vår som hadde disse videoene ble vi mer og mer stressa. Vi tenkte at nå hadde vi i hvert fall ikke en sjanse. Det var så mange bra spill der.

- Men vi tenkte som så at vi fikk i hvert fall vist vår video, og ha to minutter for salen, og det er jo å vinne allerede. Bare det var jo kjempebra.

Glade for å sette fokus på det som har skjedd

Men så smalt det, og det var bare å innfinne seg på scenen for Festøy og Catharina Bøhler i Sarepta. Etter det har trykket vært massivt fra alle kanter.

- Jeg hadde ikke forestilt meg noe som dette. Tysk tv vil lage reportasje om oss og spillet. «Women in Games» vil også at vi skal komme og prate med dem.

Også den tidligere Lebensborn-foreningen, som har samarbeidet med utviklerne på spillet, har vært oppglødde etter gårsdagens seier.

- Den tidligere lederen for Lebensborn-foreningen, Thorleif Blatt, ringte og var så glad. Vi hadde kommunisert med de rundt takketalen, og de er også så glade for omtalen som nå er.

En oppglødd Catharina Bøhler i Sarepta Studio sier de mest av alt er glad for at tematikken i spillet blir løftet fram i lyset.

- Vi er overveldet, glade og stolte over å kunne gi Lebensborn barna enda en plattform, sier hun til PressFire.

Hva betyr dette for dere?

- Det betyr utrolig mye. Ikke bare er det en personlig annerkjennelse til alle som har jobbet på dette. Det er også en fantastisk mulighet for å kunne sette tematikken i fokus. Med det som blant annet skjer i Danmark er dette ufattelig viktig.

Nå strømmer gratulasjonene inn fra hele Norge.

- WOW! utrolig gøy at BAFTA går til Sarepta Studio og Teknopilot for My child Lebensborn! Vi har heiet på dere hele veien, og mener at dere virkelig har fortjent denne enorme utmerkelsen, skriver Østnorsk Filmsenter på Facebook.

Norges to eneste BAFTAer er til spill

Også en rekke norske spillselskaper, i tillegg til Norsk Filminstitutt gratulerer med utmerkelsen.

- Vi vil først og fremst gratulere med den fortjente anerkjennelsen en BAFTA representerer, sier Kaja Hench Dyrlie, som har ansvaret for støtteordningen for spill i Norsk Filminstitutt, og fortsetter:

- De har laget et gripende og engasjerende spill rundt et viktig og dessverre fremdeles veldig aktuelt tema. Det viser at spill også kan være med å sette viktige problemstillinger på dagsorden.

NFI var med i takketalen under BAFTA-utdelingen, og de to på scenen takket for bistanden spillet har fått. NFI finansierte 1,4 millioner kroner til utviklingen av spillet, i tillegg til å hjelpe til med å lansere det internasjonalt.

Dette er det andre norske spillproduktet som vinner en BAFTA etter at også rytmespillet «Size DOS Matter» vant i 2014. Så langt har ingen norske filmproduksjoner vunnet en BAFTA.

På slutten av talen videreførte Festøy og Bøhler en rørende beskjed fra de overlevende Lebensborn-barna til de som var i salen og som så på hjemmefra.

Du kan selv se utmerkelsen og beskjeden her:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3