(PressFire.no): Se for deg at du sitter og spiller et hissig bilspill med noen venner, at målstreken er like opp bakken etter den sylskarpe venstresvingen du ser der fremme, og at du kan ta teten med en perfekt timet innersving.
Det er riktignok et varsellys oppe i hjørnet som ikke helt hører hjemme, og plutselig stopper spillet opp: En reklame for tidenes aller besteste brus fyller skjermen. En klokke tikker ned, og du er tilbake i spillet. Løpet spoler litt tilbake, så du skal få sømmet deg, og så er du i gang igjen, litt mindre engasjert enn tidligere.
Et fenomen som allerede er utbredt spesielt i film, men også i spill, er produktplassering. Mitt favoritteksempel er den åpenbare reklamesnutten for tøyskoene fra Converse tidlig i filmen «I, Robot»:
Will Smith snører på seg skoen han akkurat har fått i posten, ser kjærlig på den og sier «thing of beauty», som til en elsker – for så å få kommentarer på skoene gjennom resten av filmen (du kan se klippet nederst i artikkelen).
Produktplassering kan være plagsomt nok. Men en virtuell reklameplakat langs veien er vel bedre enn en full stopp, i det overnevnte bilspillscenariet?
Patenten til Sony ble snappet opp av en bruker på NeoGAF. Du kan se hele dokumentet her.
Hvordan kan reklame integreres i spill på en bedre måte, dersom de først skal og må inn? Del dine ideer i kommentarfeltet!