(PressFire.no): - Jeg tror kanskje vi får én konsollgenerasjon til. Kanskje. Men fundamentalt sett mener jeg at konsollene er dødsdømte, sa nylig Richard «Lord British» Garriott de Cayeux, mannen bak blant annet den banebrytende spillserien «Ultima Online».
Misforstå ikke: Han varsler heldigvis ikke et nært forestående nakkeskudd for avslappet spilling i stua. Den vil bare innta en litt annen form enn vi er vant til i dag:
- Kraften du vil kunne ta med deg i en bærbar maskin vil langt på vei overgå tilbudet i det vi i dag kaller konsoller.
Du trenger neppe være legendarisk spillutvikler for å kunne forutse at framtidas spillmaskiner vil se annerledes ut enn de gjør i dag. Konsollene vi for bare få år siden kalte «nestegenerasjons» framstår nå mer og mer som bråkete, utdaterte dinosaurer, og ryktene svirrer stadig kraftigere om arvtakerne. Kraftigere, ja visst. Bedre grafikk? You bet. Men bærbare?
- Ikke umulig, sa tidligere Codemasters-sjef og bransjeveteran Guy Wilday fra talerstolen under digitalkonferansen Launch i Birmingham for noen uker siden.
- Det er en interessant tanke. Du kan i dag streame innhold fra nettbrett til tv-en din, med stadig kraftigere grafikk. Hele denne dynamikken, der du har med deg en dings du bruker på en måte, og så bruker på en annen måte når du kommer hjem, vil påvirke veien videre, sa Wilday.
De kvalifiserte spåmennene får også støtte fra Hermen Hulst, sjefen for «Killzone»-utvikleren Guerrilla Games:
- En stor endring jeg ser for meg er at det klare skillet mellom hjemmekonsoller og håndholdte konsoller forsvinner, sa Hulst allerede i fjor, før han tittet enda dypere inn i krystallkula:
- I tillegg tror jeg vi kommer til å se fundamentale endringer på hvordan informasjon kommer både inn og ut av spillmaskinene. Allerede nå er bevegelsesstyring en realitet, og skjermene slik vi kjenner dem kan også være på vei ut. Jeg liker tanken på en dings du kan ha på deg - som vi kan styre med naturlige håndbevegelser, og også påvirke vår fysiske verden med, sa Hulst.
Allerede i dag ser man tendenser til en slik utvikling. Med iPad kan du via AirPlay-tjenesten koble nettbrettet trådløst opp mot tv-en, og når Nintendo neste år lanserer sin nye Wii U er det kontrolleren som er midtpunktet med sin innebygde skjerm. Selve konsollen, den som står koblet opp mot tv-en, er ikke lenger gallionsfiguren.
Sjansen for at du kan ta med deg Xbox 720 og PlayStation 4 i lomma når de slippes i løpet av de neste få åra, er imidlertid forsvinnende liten. Teknologien er ennå ikke kommet så langt at vi kan få såpass mye kraft som kreves fra disse maskinene inn i en håndholdt form.
Dessuten vil en liten formfaktor i større grad kreve en konstant oppkopling mot nettet, og med dagens fortsatt mangelfulle globale nettutbygging er det en smule prematurt for konsollgigantene å gå i fotsporene til tjenester som OnLive, «spillenes svar på Spotify».
En ting er i hvert fall sikkert: Dataspillene vil ikke forsvinne, uansett hvordan og på hva vi spiller dem. Som Kelly Zmak, sjef for «Prototype»-studioet, sier:
- Spill vil bli det viktigste kulturelle mediet i verden. Dagens unge er morgendagens politikere, og spilling er noe folk har i blodet. Vi kommer til å spille hvor og når vi vil, og konseptet med «plattformer» vil for lengst være glemt.
Kilder: The Guardian, IGN, PressFire. Denne artikkelen sto opprinnelig på trykk i Dagbladet FREDAG 9/12.