- Vurderte å droppe trykkfølsom «bakende» på Vita

Sony var redd prisen ville bli for høy.

22. juni 2011 12:50

Den neste håndholdte spillkonsollen fra Sony, etterfølgeren til PlayStation Portable (PSP), ble endelig døpt under E3-spillmessen for to uker siden. Navnet på barnet blir PlayStation Vita.

Også prisen ble annonsert under Sonys pressekonferanse: 249 dollar (WiFi) og 299 dollar (WiFi + 3G) kan bety at vi i Norge må betale henholdsvis 2490 og 2999 kroner for disse to modellene. Planen er å lansere konsollen i løpet av 2011, antageligvis først i Japan og USA, mens Europa får hendene i denne spillmaskinen i løpet av første halvdel av 2012.

Sony har foreløpig ikke kunngjort disse slipplanene. Den britiske nettbutikken Shopto hevder imidlertid England (og resen av Europa?) får Vita 4. november, kanskje et godt tegn for de som ikke vil vente til 2012?

En av de største innovasjonene ved Vita er den trykkfølsomme baksiden. I samspill med fronten (med en skjerm som også er trykkfølsom), åpner dette for nye måter å spille PlayStation-spill på. Du har selvsagt også knappene og to analogstikker tilgjengelig, om du heller vil angripe det hele på mer tradisjonelt vis.

NB! PressFire testet konsollen i London, like før E3-spillmessen startet. Våre inntrykk av Vita leser du her.

Sony-topp Shuhei Yoshida bekrefter overfor Famitsu (via Andriasang) at man på et punkt i konsollutviklingen vurderte å droppe den trykkfølsomme baksiden. Grunnen? Man fryktet at konsollen ville bli for dyr. Målet var nemlig hele veien å holde kostnadene under ¥ 25 000 (250 dollar). Dessuten tvilte man en stund på om underholdningsverdien ved å inkludere en slik måte å spille på ville bli stor nok. Men etter å ha fått testet den trykkfølsomme baksiden, ble man fort overbevist, forteller Yoshida i Famitsu-artikkelen.

Han forteller samtidig, litt overraskende, at hardwaren og utseendet på konsollen slik vi så den på E3-messegulvet, ikke er endelig. Det kan bli gjort små endringer til konsollen. Sony jobber nå med å samle sammen tilbakemeldinger fra tredjepartsutviklere for å høre deres mening vedrørende plasseringen av knappene, avslører Shuhei Yoshida.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3