Ved siden av «Fable III», er «Halo: Reach» utvilsomt det største spillet som slippes eksklusivt til Xbox 360 denne høsten. Bungie har som kjent annonsert at de med dette setter punktum for Halo-serien før de begynner på et uannonsert spill som skal ut på flere plattformer – men de vil utvilsomt avslutte sitt Halo-engasjement med stil.
Under E3-spillmessen i Los Angeles fikk vi demonstrert hvordan onlinespillingen blir jekket opp noen hakk til «Halo: Reach».
Community Manager i Bungie, Brian Jarrad, avslører i et ferskt intervju med MTV Multiplayer at spillstudioet vurderte å lage en vaskeekte oppfølger til den tre år gamle storselgeren «Halo 3», og at de hadde planene klare for hvordan de skulle vekke Master Chef.
- Før idéen om å bygge et spill rundt Reach oppstod, utforsket vi mange andre konsepter – inkludert et «Halo 4» hvor Master Chief ville blitt vekt fra kryo-søvnen og vi ville fortalt denne historien, sier Jarrad i intervjuet.
«Halo: Reach» blir en forhistorie til det aller første Halo-spillet, og vil derfor ikke inneholde den ikoniske hovedpersonen, Master Chief. Utviklerne i Bungie fant imidlertid ut at en trilogi ikke burde utnyttes ytterligere – og at sidesporet med «Halo 3: ODST» i 2009 og det nye, «Reach», var langt mer interessant for spillskaperne.
Jarrad sier til MTV Multiplayer at teamet vil følge den samme formelen i «Reach» som i trilogien, og unngå å åpne dører som ikke lukkes i historien – men i stedet prøve å samle trådene.
- Til syvende og sist vil dette komme til en pen avslutning, så hvis folk så vil gå tilbake og spille Halo-trilogien tror jeg de vil få en klarere forståelse for hva som skjer – men dette er ikke nødvendig, sier han.
«Halo: Reach» lanseres eksklusivt til Xbox 360 den 14. september.
Se E3-traileren her: