(PressFire.no): - Konsoller er for begrensede for hva vi vil gjøre, sier Palmer Luckey til teknologisiden Techradar.
Han er 21-åringen som kan revolusjonere spillindustrien, som skaperen bak de virtuelle spillbrillene som er på alles tunger; Oculus Rift.
Nestegenerasjonskonsollene, som står på døren til å slippes til folket i disse dager, har fått kritikk for å ikke være kraftige nok, noe som har resultert i lanseringstitler som skilter med forholdsvis lave tall når det kommer til bilder per sekund.
Blant annet skal «Watch Dogs» og «Dead Rising 3», samt flere enspillerspill, kun kjøre 30 bilder i sekundet.
- Vi ser spill som allerede sier at de kommer til å kjøre i 720p på neste generasjons konsoller så de skal kunne nå opp mot knappe 60 bilder per sekund i 2D, sier Luckey.
- Virtuell virkelighet er en intens opplevelse. Det krever høy oppløsning og vel over 60 bilder per sekund i 3D, mener han.
Sony planlegger visstnok å hive seg på den virtuelle virkelighetsbølgen.
PlayStation 4 skal få eget virtuelle virkelighetsprogram, ifølge kilder til Computer and Videogames. For noen dager siden ble det også klart at selskapet har søkt om patent på visse funksjoner rundt deres egne briller.
Men Luckey har ikke troen på at konsoller skal kunne fungere optimalt med virtuell virkelighet med dagens teknologi.
- Det er vanskelig å forestille seg at de skal kunne gi en virtuell virkelighetsopplevelse som kan sammenlignes med PC. Fem år frem i tid kommer den opplevelsen og teknologien med virtuell virkelighet på PC være lysår fra hva konsoller kan tilby.
- Det vi er mest opprømte over, selve essensen av vårt selskap, er å prøve å gjøre noe på plattformer som utvikler seg fort og som kontinuerlig blir kraftigere, og konsoller er ikke av denne typen, forklarer han.
Kanskje med ett unntak: Konsollen som ikke egentlig er en konsoll, men en Linuxboks for stuespilling: Steam Machine. Når Techradar spør Luckey om forholdet til selskapet bak, smiler han:
- Vi er gode venner med Valve. Vi er veldig gode venner med de.