(PressFire.no): Det var kanskje ikke så uventet etter at «Battlegrounds» solgte over ti millioner eksemplarer på under et halvår og slo alle rekorder på Steam i antall samtidige spillere – nå kommer spillene som skal utfordre kongen på haugen.
Et av de første på banen er det foreløpig navnløse «Project X», utviklet av det britiske studioet Automaton - som visstnok har jobbet med grunnkonseptet i to år allerede.
Spillet skal komme i 2018 en gang, der den første spillbare delen (sannsynligvis i Early Access) i skal lanseres i løpet av våren.
Det virker som om utviklerne skal jekke det meste av hva «Battlegrounds» gjør opp en del hakk. Spillet skal ha 400 spillere samtidig, og kartet er tolv ganger tolv kilometer stort (over dobbelt så stort som i «Battlegrounds», som er åtte ganger åtte kilometer).
Spillet skal ha dynamisk vær som forandrer seg under spilling, mulighet for å ødelegge vegger og vegetasjon, blodspor, branner og selv ville dyr som løper rundt på banen.
Mye av grunnen til at spillet kan være så ambisiøst er teknologien som skal kjøres i bakgrunnen, skal vi tro utviklerne. De benytter seg av teknologien SpatialOS, en skyløsning bygd av London-baserte Improbable.
Med SpatialOS mener de at de kan levere systemer som håndterer opp til 1000 (!) samtidige spillere (selv om «Project X» i første omgang bare skal ha 400).
Spillet kjører på CryEngine-motoren, brukt i spill som «Crysis», «Far Cry» og «Robinson: The Journey», og utviklerne har hentet ti millioner dollar i investorpenger for å utvikle ferdig spillet.