(PressFire.no): Det var mange som begynte å glede seg da Night Dive Studios i 2016 kunngjorde at de ville pusse opp en av sine absolutte favoritter «System Shock».
Spillet fra 1994 regnes som et av de mest innflytelsesrike spillene noensinne laget og er en bauta innen cyberpunk – det er også forløperen til «Bioshock»-serien.
I juni 2016 kom folkefinansieringskampanjen for oppussingen, hvor 21 625 entusiaster åpnet lommebøkene og donerte 1,3 millioner dollar til prosjektet. Det utgjør rundt ti millioner kroner.
- Kanskje vi hadde for mye suksess
Nå kommer beskjeden om at utviklingen settes på pause, det skriver sjefen Stephen Kick fra Nightdive Studios i et innlegg på Kickstarter.
Der forklarer han at prosjektet vokste og begynte å skli ut.
- Kanskje vi hadde for mye suksess. Kanskje vi mista fokus, spør han.
- Visjonen begynte å endre seg. Vi gikk fra en oppussing av originalen til et fullstendig nytt spill.
Han avslører også at de byttet spillmotor fra Unity til Unreal – et bytte de ikke angrer på, men som gjorde at de begynte å forestille seg å gjøre mer. Det skal ha tatt dem bort fra den originale visjonen.
De skal også ha vært i dialog med flere utgivere som var interessert i å gi ut spillet.
Stephen Kick tar nå på seg alt ansvaret for at prosjektet har sklidd ut og innrømmer at de tok en feil sving i utviklingen.
Har brukt opp pengene
Flere av dem som støttet spillet i folkefinansieringskampanjen vil nå ha pengene tilbake, i tillegg til at de i kommentarfeltet kritiserer prosjektstyringen.
Andre har begynt å sette spørsmål rundt hvem som egentlig jobber på spillet lenger, hvor de har begynt å spore utviklere som ikke ser ut til å jobbe med det lenger.
En anonym kilde, som skal være tett på prosjektet, hevder overfor Polygon at pengene er brukt opp og at en avtale med en utgiver ikke ble noe av. Sjefen for økonomi i selskapet avslører at 15 personer som jobbet på prosjektet på kontrakt er sagt opp, mens ansatte i Nightdive Studios fremdeles har jobb.
Han antyder også at det vil ta rundt 18 til 24 måneder å ferdigstille spillet etter pausen.