Thomas Iversen er juridisk seniorrådgiver i Forbrukerrådet, og jobber blant annet med forbrukerrettigheter på digitale spillplattformer. Iversen er også Mr.Lawbot på Forbrukerrådets YouTube-kanal, der han deler rettighetsstoff om spillmarkedet.
KOMMENTAR (PressFire.no): «Dataspill begynner å bli stuerent. Nå jobber også Forbrukerrådet med dette!», kommenterte en av leserne til PressFire. Kommentaren kom i forbindelse med at jeg på vegne av Forbrukerrådet klaget inn Nintendo til Forbrukertilsynet for brudd på angrerettloven.
På mange måter har spill sittet i baksetet, mens bransjer som elektronikk, motor, finans og eiendom har ledet an. Nye prognoser viser at spillindustrien vil fortsette å vokse opp mot 180 milliarder dollar i global omsetning i 2021, noe som vil bli mer enn hele sjømatindustrien (2012-2021 Global Games Marked, Newzoo).
Marginaliserte rettigheter
Det har ikke vært vanlig å snakke om rettigheter når det kommer til data- og TV-spill. Dette reflekteres av at antallet klager og henvendelser vi mottar i Forbrukerrådet på dette markedet, ligger rundt null per år.
På tross av dette opplever jeg at både kommenftarfelt og forumer som Reddit er fulle av forbrukere som har problemer.
Jeg ble veldig overrasket da ingen nordmenn valgte å klage til Forbrukerrådet på kjøpet av «No Man’s Sky», på tross av at spillet tydelig ikke holdt det som ble lovet i markedsføringen. I skrivende stund er spillet lappet på mange ganger, men likner fortsatt ikke reklamene.
Samtidig har forflytningen over til Internett skapt problemer. Der jeg tidligere kunne selge spillkassetten min brukt når jeg var ferdig med den, har forbrukerfiendtlige kopisperrer stoppet dette. I tillegg er det en del spill som ferdigstilles måneder etter lansering. Uten en fysisk butikk blir det også vanskeligere å klage når ting går galt.
Et tankekors er også at spill som blir kjøpt digitalt, enten via konsoll eller datamaskin, ikke omfattes av forbrukerkjøpsloven.
Loven er laget før netthandel med digitale produkter kom, og regulerer kjøp av «ting» (Forbrukerkjøpsloven § 1 flg.).
Dette betyr at hvis du mener at spillet du har lastet ned har mangler, så kan du ikke slå i bordet med konkret lovgiving. Det har likevel mindre betydning. Når du kjøper noe, så skal det uansett holde vanlig god stand og være i tråd med markedsføringen. Digitale spill skiller seg ikke ut, og det samme gjelder for dem.
#neverpreorder
Forbrukerrådet har hengt seg på trenden #neverpreorder etter at vi i desember 2017 avdekket av mange brukervilkår gir deg veldig dårlige rettigheter dersom du forhåndsbestiller digitalt.
Mitt klare råd er ikke å forhåndsbestille spill digitalt, særlig hvis det er lang tid til lansering og du ikke kan avbestille. Det kan skje mye med spillet innholdsmessig frem mot lansering, som kan endre forutsetningene for kjøpet.
Det kan også være fornuftig å vente til de første anmeldelsene er på plass før du bestemmer deg.
Spill med barna
Det er viktig at både foreldre og andre foresatte snakker med barna om spill, apper og nettvett.
Jeg får ofte spørsmål fra foreldre som lurer på dette med dataspill til barn. Ofte møter jeg også en fraværende holdning til emnet. Selv om det kommer en yngre generasjon digitale foreldre, så er det fortsatt slik at mange barn kan mer om bruk av digitale systemer enn sine foresatte.
For å sette det på spissen så må foreldrene innse at det er forskjell på digital kompetanse, og det å bruke mobilen eller PC-en mye. Det ene kan føre til det andre, men det har også med modenhet å gjøre.
Jeg kjente til «Fortnite» lenge før spørsmålene kom hjemme om å laste det ned, men her representerer jeg en marginal del av de foresatte. Du trenger ikke tilbringe timer foran skjermen for å få innblikk i hvordan et spill er. Ta en økt med barnet, spill på lag, mot hverandre eller annenhver gang. Finn ut hva det går ut på. Hør hva barna har å si rundt dette med spill; hva spiller de? Hva spiller vennene deres? Hva er kult?
Når du har dette i boks, kommer mye annet av seg selv. Det blir lettere å sette rammer for tidsbruk og diskusjonen med andre foreldre om sunne vaner kan bli faktabasert og ikke bare synsing.
Jeg vil også slå et slag for aldersgrenser. Du vet selv best hva barnet ditt tåler av voldelige eller seksuelle referanser. Kanskje er et spill med 13-årsgrense greit for din 9-åring, men da må du huske på følgende: Spill med høyere aldersgrense kan også ha tilgang til direktemeldingstjenester, samtalesystemer eller sosiale medier som ikke er egnet for barn under den anbefalte grensen.
I flere sammenhenger har jeg advart foreldre mot risikoen for at barna blir utsatt for «grooming» der de opererer i kanaler som er over deres aldersgrense. Selv om barnet er mye bedre enn deg til å håndtere både datamaskinen og mobilen, har ikke barn alltid tilstrekkelig med filtre til å gjennomskue forsøk på å lure dem.
Dette har med generell modenhet å gjøre. Det er helt klart at det finne unntak, men i noen sammenhenger kan det også være greit å holde seg på den forsiktige siden.
Forbrukerrådet følger med
Jeg har sett nøye på spillmarkedet det siste året, også fra et juridisk synspunkt. Forbrukerrådet kommer til å fortsette å følge med for å sikre at spillmarkedet ikke blir glemt igjen.
Det er behov for forbrukervern i alle markeder, og særlig for dataspill har det vært frislipp en stund. Det er på tide med en aktiv forbrukerorganisasjon, også der.
Kampen for fulle rettigheter for gamere er on!
Tre kampråd til gamere:
- Ikke kjøp spill på forhånd
- Forbrukerrådet kan hjelpe til med spillkjøp
- Snakk med barn om nettvett
Foto: Ole Walter Jacobsen