KOMMENTAR (PressFire.no): Hvis man ser litt bort fra det litt kleine forsøket på å være kulest i klassen var Googles avduking av Stadia i våres et forfriskende interessant perspektiv på skybasert spilling – mye fordi det handlet om mer enn bare hvordan man skal få til å sende et spill som videostrøm.
De malte et bilde hvor man nærmest har ubegrenset med muligheter på grunn av manglende tak på lagring for spillene og helt nye fordeler ved at spillene er sentralisert i en unison serverarkitektur.
At det var, sa du?
Og det var vel neppe bare denne journalisten som fikk seg en liten overraskelse – Google Stadia er ikke et Netflix-abonnement for spill – det en «tradisjonell» løsning hvor du kjøper spill, men betaler for å strømme det.
Det vil si – du kan velge gratisvarianten som gir deg 1080p, 60 bilder i sekundet og stereolyd. Punger du ut rundt hundrelappen i måneden, så får du imidlertid langt mer sexy 4K-oppløsning, HDR-bilde og kringlyd (av 5.1-varianten).
Du må altså først kjøpe spillet i Google sin spillbutikk og så betale en månedtlig avgift for å få lov til å spille det i full kvalitet. Som om du først måtte kjøpe platene i Spotify og så betale for strømmekvaliteten - ikke like snacksy tilbud.
Så til spilla, hvor lanseringsdato og pris var fraværende. Ikke var noen av dem eksklusive heller, mange gamle. 19 av de 30 spilla på lista til Google er allerede ute og enda flere vil være ute før lanseringen.
Og så kanskje det kleineste av alt – et «spesialtilbud» til de som er kjappe på avtrekkeren og vil være først til bordet. «Founders Edition», en pakke som inkluderer en Chromecast Ultra for Stadia på lansering, Googles håndkontroller, tre måneder med 4K, HDR og 5.1 og kompispass og.. hold deg fast… «Destiny 2» - som samtidig også annonserte at blir gratisspill og lanseres på Steam.
Riktignok er gratisversjonen ikke like fullspekket som den inkludert med Stadia Founders Edition, men det høres da vitterlig ut som om Google prøver å selge oss et spill som nå er gratis.
De fikk i det minste avduke etterlengtede «Baldur’s Gate III». Et spill som jeg er villig til å vedde 50 megabits på at kommer til å bli spilt mest på pc – uten strømming.
Kjapp kalkyle sier altså at skal du ha 4K-oppløsning, HDR-bilde og 5.1-lyd så vil det koste deg 7128 kroner i løpet av en seks års konsollsyklus – bare for strømmekvaliteten.
Det er riktignok billigere enn en PC som leverer samme opplevelse, men nærmere dobbelt så dyrt som en av dagens konsoller – sannsynligvis også dyrere enn de kommende konsollene.
Ikke engang tidlig ute
Google er heller ikke akkurat tidlig ute med strømming av spill – Sony sin PlayStation Now har holdt på i årevis og lanserte nylig i Norge. Til sammenligning har Sony 600 spill i sin strømmekatalog, som koster deg 199 kroner måneden – da kan du også laste ned 250 av dem til en PS4-konsoll.
Strømmingen leveres imidlertid kun i 720p og med stereolyd.
Microsoft har også abonnementsløsning, hvor du får rundt 200 spill gjennom Game Pass. Der strømmer du ikke spillene, men laster dem ned til enten Xbox eller pc (kommer snart).
Strømmetjenesten fra Microsoft avsløres sannsynligvis om noen dager, og vi blir overrasket om det ikke inkluderer et abonnement med tilhørende katalog – Microsoft har vært veldig åpne om at det er målet.
I tillegg finnes det flere strømmeplattformer som ligner på Google i tilnærming allerede – for eksempel Geforce Now, Parsec eller Hatch (mobiltelefoner).
Så Google er langt fra å være først, har ikke egne spill eller noen imponerende katalog og
Da hjelper det egentlig lite at du er best på kvalitet hvis du strømmer.
Løser ingenting?
Det kan virke som om Google tror at spillverden er misfornøyde med å spille på pc eller konsoller, noe som er en noe merkelig analyse av markedet.
Elefanten i rommet er også at det er temmelig sannsynlig at både Sony og Microsoft kommer til å ha i pose og sekk – både strømming og spill som enten lastes ned eller fra plate. Faktisk slår de seg sammen om å ta opp kampen mot Google, og er nok ganske lettet etter avsløringen torsdag kveld.
Foreløpig ser Stadia ut til å være en løsning på et svært begrenset problem – de som ikke har en plattform å spille på. Riktignok finnes det nok et utappet marked med stort potensial i visse deler av verden, men de landene er ikke en del av lanseringsplanene og er heller ikke dem de nå henvender seg mot.
Om Google imidlertid kom til bordet med 1000 aktuelle spill i katalogen og det kostet 99 kroner for fri tilgang i 4K, HDR og 5.1 - da hadde vi nok snakket om en ny gigant i spillbransjen. Selv 500 spill til 199 hadde gitt dem en barnestol ved bordet, men foreløpig må de nok stå utenfor å se inn vinduet.