(PressFire.no): Kulturminister Trine Skei Grande (V) reiste til Bergen i dag for å presentere den etterlengtede nye strategien for dataspill fra regjeringen.
- Vi må ta spill mer på alvor, som næring og kulturuttrykk, åpnet Kulturministeren talen sin med og fulgte opp med at vi trenger en «profesjonell, mangfoldig og robust spillbransje».
Det er fire hovedmål regjeringen har sett seg ut i den nye spillstategien – et variert tilbud av norske dataspill av høy kvalitet, en profesjonell og mangfoldig bransje, gjennomslagskraft for norske dataspill og en inkluderende og tilgjengelig dataspillkultur.
Les mer: Slik er den nye dataspillstrategien til regjeringen.
Mer penger til færre
I strategien belyses flere av utfordringene til dagens norske spillutviklere – blant annet utfordringene til å skaffe investorpenger, men også utfordringer tilknyttet låneordning i Innovasjon Norge.
Strategien påpeker spesifikt at norske spillutviklere har slitt med å vokse fra lite studio med ti til femten ansatte til større studio som kan stå mer på egne ben økonomisk.
Dette er blant grunnene til at det nå oppfordres til at tilskuddsordningen via NFI skal gi til færre selskaper, men samtidig større potter til «større og mer profesjonelle produksjoner». Målet er at noen større suksesser skal bidra til bransjen for øvrig – som Kulturdepartementet mener blant annet har vært blant suksessformlene hos våre naboer i øst.
Skei Grande kunne også fortelle under pressekonferansen at de sikter på en dobling av dagens midler til dataspill innen 2022, som vil si rundt 60 millioner kroner. Det vil skje gradvis hvor Skei Grande i pressekonferansen lekket at de har fått forhandlet fram ti millioner ekstra til spill i det kommende statsbudsjettet for 2020 - sju millioner direkte til NFI og tre millioner til regionale fond.
Samtidig legges det også opp til at regionale filmfond skal få mer midler til spillproduksjoner, og at det skal tydeliggjøres oppgavefordelingen mellom Norsk Filminstitutt og de regionale filmfondene.
Planen er å lage en helt ny forskrift hvor tilskudd til dataspill blir skilt ut.
- På høy tid
Nyheten om økte midler og ny bred strategi fra regjeringen blir i utgangspunktet godt mottatt av Are Sundnes i Hyper Games:
- Jeg synes det er kjempebra, og på høy tid, at vi får noen konkrete mål og ambisjoner fra Kulturdepartementet.
- For utviklerne er selvsagt økningen i NFI-potten og produksjonsstøtte det viktigste, sier han til PressFire og påpeker at de nå også må levere i budsjettforhandlingene.
Daglig leder i Krillbite Jon Cato Lorentzen synes det er kjempebra at de har satt konkrete og tydelige mål.
- Tydelige mål vil bidra til å løfte bransjen ytterligere. Utviklingstilskudd fra NFI har vært en essensiell drahjelp for mange mindre norske utviklere, men tilskuddene har vært for små til å skape stor vekst i bransjen.
- At potten nå skal økes og at man kan søke om produksjonsstøtte og større tilskudd, betyr at de av oss som er mer etablerte får økte muligheter til å satse og vokse.
- Etterlengtet
Leder i Virke Produsentforeningen Åse Kringstad forteller til PressFire at spillpolitiske mål har vært etterlengtet i lang tid.
- Det et flott at regjeringen nå kommer med både mål og visjoner for spillbransjen. For oss har det vært viktig å få fram behovet for betydelig økte statlige bevilgninger til spill, og at det skal kunne gis produksjonsstøtte til spill. Vi er glade for å se at vi har fått gjennomslag for dette.