(PressFire.no): Under pressekonferansen på GamesCom i Tyskland for noen uker siden, nevnte europasjefen i Sony PlayStation at to av deres prestisjestudioer – Naughty Dog og Santa Monica – jobber med hemmelige PlayStation 4-spill.
Selvfølgelig gjør de det.
29. november kommer den nye konsollen på markedet, og Sony har sysselsatt alle sine toppfolk.
Nå har en av sjefene i Naughty Dog, Christophe Belestra, lagt ut et bilde av paller fulle med PlayStation 4-maskiner.
Fotoet la han igjen på Twitter.
Dette dreier seg om såkalte devkits, utviklermaskiner, som helt sikkert kommer godt med i den jobben de nå er sysselsatt med etter lanseringen av «The Last of Us».
- Se på hva som kom inn dørene hos Naughty Dog i dag … Ytterligere 120 PS4-devkits, skriver Belestra.
Og med den ordlyden bekrefter han samtidig at dette ikke er den aller første forsendelsen med Sonys PS4-konsoller.
Naughty Dog har åpenbart ikke fortalt hva de jobber med enda. Da PressFire snakket med Evan Wells sent i 2011 - Wells er Belestras kollega i sjefsstolen(e) - fortalte han hva som står øverst på ønskelista når det gjelder PlayStation 3-oppfølgeren.
Dette var forresten på en tid da Evan Wells hardnakket hevdet å ikke vite noe som helst om PS4-planene.
Han mener ansiktsuttrykk vil spille en viktig rolle for fremtiden. Motion capture, teknikken for å fange skuespillernes bevegelser og ta opp dialogen samtidig, har vært fokus for Naughty Dog de seneste åra. Både i «Uncharted»-spillene, og nå sist: «The Last of Us».
Ansiktsanimasjoner har blitt gjort i etterkant, på «gamlemåten», på grunn av tekniske begrensninger hos dagens maskiner.
Til PS4 er det ansiktene som står for tur, spådde Wells den gang. Mer realistiske uttrykk og bevegelser er det han ønsker seg fremover.
- PlayStation 4 og «Xbox 720» må være i stand til å gi utviklere mulighet til å videre utforske motion capture, og da spesielt ansiktsuttrykk. Det må bare skje, sa Wells til PressFire.
Inntil Naughty Dog tar bladet fra munnen og forteller hva deres mystiske PS4-prosjekt dreier seg om, kan vi bare spekulere: «Uncharted 4», «The Last of Us 2», eller kanskje noe helt nytt?
Et «UnKarted», på fire hjul, er neppe denne gjengens neste.
Bruce Straley, en av regissørene fra «The Last of Us», har tidligere i år uttalt at Naughty Dog ikke vil lage en ny spillmotor til sitt første PS4-spill. De kommer til å bruke en versjon av den teknologien som ligger under «The Last of Us»-panseret utgitt til PlayStation 3.
Grunnen til det?
De gjorde den «tabben» i overgangen fra PlayStation 2 til 3, og brukte unødvendig lang tid på å få spillmotoren til å lystre og blomstre.
- Vi lærte en viktig lekse da vi gikk fra PS2 til PS3, innrømmet Straley i et intervju med Digital Spy gjort i sommer.
- Det var masse hype rundt hva nestegenerasjon ville by på den gang. «Det kom til å bli akkurat som på film».
- Det viste seg ikke å være sant. Det vi klarte å få til er likevel ganske så nært, men det tok Naughty Dog fire spill å komme oss dit.
- Vi skrapa alt vi hadde da vi begynte på det første «Uncharted»-spillet, og det til tross for at vi hadde en velfungerende spillmotor gjennom «Jak & Daxter»-serien. Vi kunne ha begynt der, og så bygd fra det fundamentet og bare byttet deler og småting når det trengtes, når det var nødvendig, sa Bruce Straley.