Activision: – Skal doble antallet storspill

Enda mer «Call of Duty» og «StarCraft»?

6. februar 2015 12:23

(PressFire.no): Det kommer ikke som noen overraskelse at Treyarch nå er bekreftet som neste Activision-studio ut:

De lager årets «Call of Duty»-spill.

Vi vet fortsatt ikke hva navnet blir, om det er en fortsettelse av deres to «Black Ops»-spill, et «World at War 2» eller noe helt nytt. Men de skal altså følge opp fjorårets «Advanced Warfare».

Activision Blizzard la i natt fram sine seneste tall, og ikke uventet er mye av fokuset fra regnskapsavdelingen lagt på «Destiny», «World of Warcraft» og «Hearthstone».

Dobler utgivelsene

– Denne høsten får vi det første fra Treyarch, i treårssyklusen vår, fortalte Eric Hirshberg til investorene.

Det skriver GamesIndustry.biz.

I fjor gikk de bort fra ordningen med å ha to utviklerteam som jobbet «skift» med hvert sitt årlige «Call of Duty». Disse folka har fått ett ekstra år på seg, og er nå tre studioer med ansvar for hvert sitt «CoD».

Det («Call of Duty»-spillet) blir fullastet av innovasjon, og vi forventer å kunne dele flere detaljer snart, sier Hirshberg.

Det skjer av og til at lignende finansprat som dette drar med seg en bekreftelse eller to av hemmelige spill. Eller noen datoer, i det minste. Electronic Arts fortalte for eksempel investorene sine om neste «Need for Speed» og «Battlefield 5» i forrige uke. Samtidig pratet de om at selskapet snuser på en «free-to-start»-forretningsmodell.

For Activisions del er det mest interessante at selskapet bekrefter at de har tenkt å øke antallet blockbusterserier, fra fem i 2014 til ti. Det skriver GamesIndustry.biz som fulgte praten med investorer i natt, norsk tid.

«Destiny», «Hearthstone: Heroes of Warcraft», «Skylanders», «Call of Duty», «World of Warcraft», «Diablo» og «StarCraft» er alle eksempler på slike «blockbustere» i Activision Blizzard-stallen.

Vi vet også at det kommer et nytt «Tony Hawk» - og «Guitar Hero» kan stå foran et comeback, hvis vi skal tro sladderet fra i fjor høst om en mystisk aktivitet i London.

Betyr doblingen av utgivelser av slike stortitler at vi også får se to «Call of Duty»-spill årlig? Kanskje Sledgehammer-prosjektet – lagt til tredjeperson – blir børstet støvet av? Er det hold i ryktene om at et team hos Blizzard har startet arbeidet med et lignende «StarCraft»-sideprosjekt?

Vår portefølje med de beste seriene vokser, og vi har stor tro på fremtiden vår, uttaler Bobby Kotick oppskriftsmessig, direktøren i Activision Blizzard ifølge GamesIndustry.biz.

Utvider «Destiny» denne våren

Det kommer en ny «Destiny»-utvidelse i andre kvartal, bekrefter også Activision Blizzard. Det betyr i løpet av perioden fra april til juni.

For litt siden sprakk en ryktepakke om fremtidsplanene for dette sci-fi-skytespillet. Det har også versert en presentasjon som angivelig bretter ut mer av planene. Der kom det blant annet fram at denne nye «Destiny»-pakka, «House of Wolves», skal være ferdig i mai. Ikke i mars, som også har vært et slippvindu folk har spekulert i.

Activision Blizzard gir selv ikke «Destiny»-utvidelsen en dato i forbindelse med finansrapporten sin. Utviklerne sier slippet blir i perioden 1. april til 1. juli. Du kan lese mer om endringene som er varslet til «Destiny» og innholdet i utvidelsen på Bungie-bloggen.

Det digitale kortspillet «Hearthstone: Heroes of Warcraft» er en annen melkeku. Blizzard har kansellert sitt MMO, kalt «Titan», og sa i samme slengen at «Hearthstone» for dem har vist kursen videre; hvordan mindre, mer fokuserte prosjekter er noe de vil gjøre mer av fremover.

Ser vi i regnskapet til Activision er det lett å skjønne hvor inspirasjonen kommer fra:

«Hearthstone» har mer enn 25 millioner registrerte spillere.

16 millioner i «Destiny»

Ubisoft og Activision kranglet litt i fjor. Begge hadde naturligvis lyst på en best mulig spinn på nyhetene og pressemeldingene sine i kjølvannet av lanseringene av to prestisjespill.

«Watch Dogs» og «Destiny» kjempet begge om å kunne kalles «mestselgende nye spill».

Nå er det klart at det er «Destiny» som kan bestille time hos gravøren og putte pokalen på hylla om vi ser på totalen, bunnlinje, antall «brukere»/spillere – og trolig også antall solgte enheter på verdensbasis.

Selv om brukertallet er imponerende, vet vi fortsatt ikke hvor mange som egentlig har handlet «Destiny»-disker, eller lastet ned.

Activision-direktør Bobby Kotick fremhever «Destiny» og «Hearthstone» i forbindelse med de ferskeste kvartalstallene.

Kombinert har disse to tiltrukket seg over 40 millioner registrerte spillere på verdensbasis, og har generert mer enn 850 millioner dollar i omsetning, sier Kotick i en pressemelding sendt ut i etterkant av nattas offentliggjøring av tall.

De harde Activision-tallene:

«Destiny» – Har 16 millioner registrerte brukere. Er det mestselgende gjennom historien av nye IP-er (merkevarer). Activision sier ingenting om faktisk salgstall.

«Hearthstone» – Mer enn 25 millioner registrerte brukere.

«Hearthstone» Blizzard gjentok ifølge VG247 at slippet av mer innhold er i rute, og dette kommer i løpet av året på alle plattformene. Inkludert Android og iOS.

«Overwatch»  En beta åpner senere i 2015, fortalte Blizzards Mike Morhaime.

«Heroes of the Storm» – Ni millioner har registrert seg i betatestingen til nå.

«Call of Duty: Advanced Warfare» Vi vet allerede at spillet var det mest solgte i USA i fjor. I England havnet det på andreplass, bak «FIFA 15». Activision trekker fram at «CoD» for sjette året på rad klarte å toppe USA-salgslistene, og sier serien totalt har tjent elleve milliarder dollar i salg siden starten i 2003.

«Call of Duty: Advanced Warfare» Inntektene av salg til kunder er på én milliard dollar. Salget av den første store utvidelsen overgår fjorårets «CoD»-påfyll med klar margin, hevder selskapet ifølge VG247. De sier ikke hvor mange enheter av spillet som er solgt til nå.

Et helt nytt spill, fra «et av selskapets toppstudioer», skal være ferdig før jul. Det ble i tillegg fristet med flere uannonserte spill som de først vil begynne å prate om i månedene som kommer. 

Forventer fall i «WoW»-abonnenter -
Finanssjefen Dennis Durkin fortalte investorene at de regner med et fall i antallet betalende «World of Warcraft»-spillere. Spesielt fra de asiatiske landene, skriver VG247.

«World of Warcraft: Warlords of Draenor» - Solgte 3,3 millioner enheter i løpet av det første døgnet i salg,. Før årsslutt var det «mer enn ti millioner WoW-abonnenter på verdensbasis».

Activision som selskap tjente bedre i tredjekvartal av inneværende finansår, sammenliknet med det forrige: 1,58 milliarder dollar i omsetning (GAAP net revenue). Resultatet fra året før var 1,52 milliarder dollar. Kalenderåret samlet, og sett under ett, var imidlertid litt svakere (4,41 milliarder dollar mot 4,58 milliarder dollar).

I likhet med EAs tall, kan også Activision opplyse at nesten halvparten av inntektene kom fra digitalt salg.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3