LONDON (PressFire.no): «Forza Horizon» er et løssluppent bidrag til en bilspillserie som er kjent for en mer realistisk tone.
Etter fire «Forza Motorsport»-utgivelser, som har kommet til Xbox-plattformen med to års mellomrom, bestemte Turn 10 og Microsoft seg for å inngå samarbeid med et nytt, engelsk spillstudio.
I slutten av oktober kommer «Forza Horizon» til Xbox 360. Vi fikk prøvekjøre.
Allerede i løpet av de første fire-fem minuttene aner vi opplegget: Det som garantert kommer til å bli din nemesis senere i spillet suser forbi deg og etterlater bare en støvsky.
Du får møtt en erfaren mekaniker som senere vil bistå deg når det gjelder oppgraderinger. Du hilser i tillegg på det som fort kan vise seg å bli en love interest.
Dette er ikke det eneste som føles uvant i «Forza»-sammenheng. Det er nemlig flere filmklipp mellom slagene – og fokuset på musikken (som for øvrig er veldig bra) gir «Horizon» en distinkt smak som skiller seg fra «Forza Motorsport».
Spillskaperne fortalte oss at det er «et par hundre» løp i spillet – og disse er veldig varierte, fant vi fort ut.
Tonen settes med introfilmen, den samme som var en smakebit fra «Horizon» på X12-eventet i San Francisco tidligere i år. Chemical Brothers pumper ut av høyttalerne.
Stemningen er umiskjennelig festival – et ord sjefen i Turn 10, Dan Greenawalt, så vidt var innom da vi møtte ham på årets E3-spillmesse.
Dette er første gang i «Forza»-serien at vi får en dag-/natt-syklus. Det er også første gang at vi får ta turen ut i naturen og utenfor allfarvei.
Utviklerne sier at Colorado er valgt som inspirasjonskilde fordi denne staten har enorm variasjon. Det er fjell, daler, ørken og gjørmete off road-muligheter, og du får selvsagt muligheten til å utforske alt hva Colorado har å by på.
De første løpene handler om å lære deg grunnreglene.
«Horizon» er et slags «semi-ulovlig» billøp, en festival for eksosglade. Du må prøve å skaffe deg en plass i feltet før startflagget viftes. Dette minner definitivt om enkelte «Need for Speed»-utgivelser, spillene som hadde gateløp i fokus og ikke gikk av veien for å inkludere et par undertøysmodeller i CG-drakt.
Den åpne strukturen leder også tankene mot det Criterion jobber med til høstens «Need for Speed: Most Wanted».
Men den største forskjellen – slik vi kan bedømme etter å ha snoket rundt i «Horizon»-menyene – er at dette har mer fokus på enspilleropplevelsen.
Criterion lener seg mer på Autolog-funksjonen og vil ha deg til å kjempe online helt til neste høst.
På forhånd var jeg mest spent på hvordan det så ut under panseret på «Horizon». Et bilspill, lagd av utviklere som tidligere har stått bak blant annet «Blur», «Split/Second», «Project Gotham Racing» og ymse Codemasters-titler, trenger vel ikke automatisk å bety at fysikken og kjørefølelsen fra «Forza» er inntak?
Men slapp helt av, for det føles nemlig veldig likt. Kjørefølelsen er ikke dummet ned.
Den største forskjellen er at du må bytte biler hyppigere og at underlaget skifter. I løpet av en halvtime har du fått råkjøre med en Mustang, testet rallyløyper og prøvd mer tradisjonelle gatebiler som svulmer av muskler.
Du har sannelig også fått kappkjøre mot et propellfly (!) i Mustang versus Mustang-utfordringen.
Det er over 200 veier i spillet. Hver gang du sneier innom en ny veistrekning, dukker det opp en melding på skjermen om dette. En slags påminner om hvor mye av spillet du foreløpig ikke har oppdaget. Du kan også finne godt gjemte og klassiske biler i uthus eller forfalne låver om du har lyst til å oppdage.
Dessuten er det flere måter du kan få respekt på (og tjene erfaringspoeng) utenom hovedkonkurransene. Det kan være drifting eller drafting, eller generell risikabel kjøring. Her kan du gå opp i nivå innen hver av disse sideutfordringene i tillegg til at du har en hovedhistorie, eller karrieredel, å fokusere på.
Fra du setter deg bak rattet får du beskjed om å prøve ut de tre radiokanalene som du kan lytte til. Det er 66 spor håndplukket av DJ-en Rob da Bank (BBC) som er med, det spenner fra White Lies eller Lostprophets-rock til mye elektronisk og litt hiphop.
Selve hovedkvarteret minner om det fra «ModNation Racers». Spredt rundt en rundkjøring finner du paintshop (for stunder der du føler deg kreativ), et verksted, en race central (der du kan velge konkurranser) – og selvsagt bilbutikken der du enten kan kjøpe eller selge doninger.
Men det mangler et vaskeekte auksjonshus, slik vi kjenner fra «Forza Motorsport».
Selv om forskjellene kanskje virker store, er det noe med opplevelsen og kjøringa som er veldig familiært med «Forza»-serien. Den viktigste endringen er åpenbart at du nå kan boltre deg i en diger verden – en sandkasse som utviklerne lover vil få påfyll etter lansering, og som skal ha puls i lang tid.
Det var kanskje på tide å kneppe opp skjorta litt, før vi får et «Forza Motorsport 5» (til «Xbox 720»?).
«Forza Horizon» lanseres eksklusivt til Xbox 360 den 26. oktober. En demo slippes på XBLA et par uker før den datoen, fortalte spillskaperne oss.