STOCKHOLM (PressFire.no): Halvveis på spøk foreslo enkelte at veien videre for «Call of Duty»-serien etter tre ganger «Modern Warfare» måtte være enda mer spektakulær.
Noe utenomjordisk. Tatt ut til vektløs tilstand, kanskje, lød noen av forslagene.
«Modern Warfare»-målestokken gikk over alle støvleskaft. Hvor går man egentlig videre etter en storstilt atomkrig mot USA, og hevntokt ført i blant annet New York Citys gater?
Det starter spektakulært og uten tyngdekraft i høstens «Call of Duty»-spill. PressFire har nylig vært i Stockholm for å se «Ghosts».
Målet med «Ghosts», forteller representanten fra Infinity Ward oss, er å for første gang i serien la deg spille rollen som en underlegen soldat, der du definitivt har alle odds mot deg.
Det er nok av spill der ute hvor du kan leve ut fantasiene som supersoldat med teknologisk og mannskapsmessig overlegenhet. I «Ghosts» åpnes det derfor opp for mer sniking og taktikkeri enn vi er vant til fra denne kanten.
Før vi selv fikk fingrene i spillet, og testet litt flerspiller, fikk vi se hvordan hele førsteakten blir – samtidig som rammen for historien ble servert. Den har forresten Stephen Gaghan vært med å hamre ut, regissøren og manusforfatteren mest kjent for å ha vunnet Oscar for «Traffic» (beste manus).
«Call of Duty» har vært kjent for noen virkelig store høydepunkter. Minneverdige sekvenser med storslått blockbuster-kvalitet, eller neglebitende spenning få kan matche.
Tenk bare tilbake på «Call of Duty 4: Modern Warfare», der du på et punkt får beskjed om å hive deg ned i gresset for ikke å bli sett. Mens du ligger der og bare aner konturene av atomholdig natur mellom stråene, begynner bakken plutselig å riste – og du skimter etter hvert røyk fra en rekke stridsvogner og trampende fiender som kommer mot deg.
I «Ghosts» starter det som sagt vektløst, i en romstasjon som er i stand til å brukes som et våpen rettet mot USA. Etter de første minuttene tas imidlertid det hele ned mange hakk, der du skal kjenne på kroppen hvordan det er å være i mindretall og underlegen.
«En mann som bryr seg om sitt land, ofrer ikke bare sitt eget liv. Han ofrer også sønnen sin», får vi høre etter å ha vært vitne til en spektakulær kamp om bord i denne romstasjonen, som altså er opptakten og årsaken til at USA blir en underdog i fortsettelsen av historien.
Det er altså en ny fortelling, nye figurer vi møter (Logan og broren Hesh, der vi spiller som førstnevnte), og Infinity Ward skryter av at de har en helt ny teknologi i bunn.
- Mest av alt ønsket vi å skape et univers der USA ikke er supermakt, men i stedet sliter for å overleve. Dette er ikke lenger en historie om hevn. Her handler det mer om å prøve å bevare det du har – og overleve med få ressurser, sier Tina Palacios, community manager i Infinity Ward, til PressFire.
Odin-våpenet, det som svever i verdensrommet, brukes for å starte hele historien.
Snikeaspektet er naturlig å lefle med når dette er spillereglene i «Ghosts». Du har ikke lenger muligheten til bare å kalle inn et flyangrep om du føler deg litt trua. Infinity Ward ville bort fra settingen der du er en nesten uovervinnelig supersoldat, med nær sagt uendelig ammo.
Palacios innleder med en presentasjon der hun særlig trekker fram de utvidede mulighetene du nå får til å skreddersy en soldat helt etter din egen smak til flerspillerkampene.
Dette gjelder både utstyret du har med deg, men også hudfarge, kjønn og andre kjennemerker.
- Du kan lage 20 000 ulike kombinasjoner av soldater, påstår hun.
- Det er også nye våpen og killstreaks på plass denne gang, og et helt omarbeidet perks-system basert på tilbakemeldinger vi har fått.
Infinity Ward tar ikke en «The Sims», og går helt ned på detaljnivå, men tripper for eksempel politisk korrekt etter kravet fra flere i spillbransjen som mener det nå er tøysete at tøffe spillfigurer utelukkende må være hvit mann, gjerne i 30-åra og med tredagersskjegg.
Nye flespillermodi er selvsagt også på plass: Search and Rescue (en variant av Search & Destroy fra tidligere «CoD»), Cranked og Blitz. Dessuten har du Squads, navnet på en ny modus der du sammen med fem andre kan barke sammen med andre lag i flerspiller (eventuelt forsøke å ta et A.I.-lag).
De viste også fram det nyeste kartet, det femte nye de har snakket om så langt, kalt Stonehaven. Middelalderstemningen kommer kjapt krypende.
Infinity Ward gjør også et poeng ut av at kartene denne gang blir mer dynamiske.
Etter et angrep kan du risikere at slagmarken dramatisk endrer utseende, mens kampene bare ruller videre. Helt i samme retning som kamphanene i DICE trasker i med sitt «Battlefield 4» (du husker kanskje alt maset om Levolution, fra både E3 og GamesCom i sommer?).
«Call of Duty»-folka er også veldig stolte over sin nye lydteknologi. Den har ikke vært bra nok før, spesielt målt mot hva nettopp DICE har gjort i «Battlefield 3».
Nå har «Ghosts»-skaperne tatt innover seg at en granat som detonerer i en betonggarasje høres annerledes ut sammenlignet med hva du får høre om det er tregulv og lettvegger rundt smellet.
- Nå vet vi hvor spilleren befinner seg, og hva slags omgivelser som er rundt, sier Palacios om den nye lydmotoren i spillet.
COD ID skal samle statistikken din og og lagre den slik at du kan overføre og oppgradere. For eksempel om du vurderer å begynne med «Ghosts» på dagens konsoller, og noen uker senere kjøper en PlayStation 4 eller Xbox One.
Dette gjelder imidlertid ikke lagringene dine fra enspillerdelen, har Kotaku nylig fått bekreftet. Bare flerspillerframgangen.
På spørsmål om Infinity Ward også planlegger å åpne kompabilitet på tvers av plattformer, fra Xbox til PlayStation eller omvendt, svarer Tina Palacios at det slettes ikke er utenkelig.
- Akkurat nå snakker vi med partene for å finne ut hva som er mulig, sier Palacios og antyder at de selv har lyst til å få til en slik form for kompabilitet.
Også Activision kaster seg på app-bølgen, og tilbyr en egen «Ghosts»-app der du blant annet kan sjekke ut din egen utrustning, se på statistikk eller prøve metaspillet Clan Wars. Denne app-en kommer både til iOS, Windows-telefoner og Android.
Flerspillerkampene er som vi kjenner fra serien før, med enkelte endringer: du kan bevege deg litt med dynamisk – blant annet ved å lene deg rundt hjørner, skli på knærne mens du er i fart eller klatre på mer overbevisende vis.
Ikke ta det for gitt at «Ghosts» kommer til å knuse DICE sitt «Battlefield 4» når det gjelder presentasjon og grafikk, såpass kan vi driste oss til å si etter å ha testet begge. Men det er andre elementer i «Call of Duty» som har bidratt til at serien har blitt en gullkalv for Activision, og fått med seg millioner av fans. Ikke sku hunden på hårene, er det noe som heter.
Spillet har fått visuell oppsving. Det skulle bare mangle når vi tross alt sitter der med lankene rundt en Xbox One-spake og Infinity Ward bedyrer å ha investert i helt ny teknologi. Men vi har like mye inntrykk av at utviklerne kokkelerer med oppskriften de vet fungerer – særlig i flerspiller.
Det blir kamper på flere fronter mot «Battlefield 4» i høst. Ikke bare kniver EA og Activision om de samme skytespillpengene, men begge har signalisert at de satser knallhardt på en fengslende historie til enspilleren.
Etter å ha konstatert at «Call of Duty» fortsatt er bunnsolid i flerspiller gjennom vår lille test, er det spennende å finne ut hva Gaghan-effekten har hatt å si for «Ghosts». Hvor mye sniking blir det? Hvor mye klaustrofobi og maktesløshet klarer Infinity Ward å få oss til å føle?
NB! Senere i dag kan du lese et lengre intervju med Infinity Wards utsendte, Tina Palacios, her hos PressFire.
«Call of Duty: Ghosts» lanseres til pc, Wii U, PlayStation 3 og Xbox 360 den 5. november, og kommer også til PlayStation 4 og Xbox One ved disse konsollanseringene.