Denne perlen fra en passluke i Øst-Europa var fjorårets beste

Indiespillene ble hyllet på GDC.

21. mars 2014 14:53

(PressFire.no): Mens Game Developers Conference ruller avgårde i San Francisco, med foredrag og VR-brillehysteri, er det også ryddet plass til «småfolket».

Independent Games Festival (IGF) hyller de beste, mest innovative spillene der ofte bransjens beste idéer klekkes.

Årets IGF-navn er utvilsomt «Papers, Please».

Fortvilt stemning

Lucas Pope heter mannen bak dette mørke og harde spillet. I rollen som grensekontrollør i en fiktiv øst-europeisk stat, skal du sjekke om reisende har de korrekte papirene med seg.

Her må du fortløpende forholde deg til et regelverk, men samtidig får du nærkontakt med mennesker, møter moralske dilemma fortløpende – og bør virkelig passe på slik at du selv ikke havner i saksa etter en overraskende internkontroll.

Konsekvensene kan nemlig være like grimme som tonen i spillet, akkompagnert av kommunistklingende marsjmusikk.

Du kan lese vår «Papers, Please»-anmeldelse her.

«Stanley» vant publikumsprisen

IGF bestemte at «Papers, Please» fortjente hovedprisen i år. På GDC ble Lucas Pope også gitt en pris for spilldesign og han vant pokalen for historiefortelling.

Tre av i alt åtte mulige priser havnet på bordet til Pope.

«Jazzpunk», «Don’t Starve», «The Stanley Parable», «DEVICE 6» og «Dominque Pamplemousse in «It’s All Over Once the Fat Lady Sings»» var de andre nominerte til hovedprisen.

«Gorogoa» fikk heder i klassen for stil og kunstnerisk kvalitet, «DEVICE 6» vant i lydkategorien. «Risk of Rain» ble kåret til beste studentspill, mens både «The Stanley Parable» og «Luxuria Superbia» vant én pris hver.

«The Stanley Parable» fikk flest stemmer i en publikumskåring.

Du er vitne til høydepunktet i karrieren min, sa Lucas Pope mens han beundret hovedprisen og takket familien sin.

Det er Polygon som skildret dette øyeblikket.

Mer hyllest av «The Last of Us»

Game Developers Choice Awards, en annen prisutdeling som foregår under GDC, hyller de mer etablerte.

Større spill, større budsjetter – men like fullt en utdeling forbundet med mye prestisje. Akkurat som med D.I.C.E.-showet i Las Vegas, er det spillutviklerne selv som stemmer fram vinnerne.

I år ble det delt ut tre hederspriser. Ken Kutaragi (lifetime achivement award), Brandon Beck og Marc Merrill (pioner award) og Anita Sarkeesian (ambassador award).

«Papers, Please» gjorde seg også bemerket her. Men det ble selvsagt mer peispynt på Naughty Dog for «The Last of Us».


Her er alle nominerte til årets Game Developers Choice Awards (vinnerne står først i sin respektive kategori):

Årets beste spill


«The Last Of Us» (Naughty Dog/Sony)
«Gone Home» (The Fullbright Company)
«Grand Theft Auto V» (Rockstar North/Rockstar Games)
«Super Mario 3D World» (Nintendo EAD Tokyo/Nintendo)
«Tomb Raider» (Crystal Dynamics/Square Enix)

Innovasjonspris


«Papers, Please» (Lucas Pope)
«DEVICE 6» (Simogo)
«Gone Home» (The Fullbright Company)
«Tearaway» (Media Molecule/Sony)
«The Stanley Parable» (Galactic Cafe)

Beste lyddesign


«BioShock Infinite» (Irrational Games/2K Games)
«Forza Motorsport 5» (Turn 10 Studios/Microsoft Games)
«Grand Theft Auto V» (Rockstar North/Rockstar Games)
«Saints Row IV» (Volition/Deep Silver)
«Tearaway» (Media Molecule/Sony)

Beste debut


The Fullbright Company («Gone Home»)
Blue Manchu («Card Hunter»)
Galactic Cafe («The Stanley Parable»)
Squad («Kerbal Space Program»)
Undead Labs («State Of Decay»)

Beste nedlastbare spill


«Papers, Please» (Lucas Pope)
«Brothers: A Tale Of Two Sons» (Starbreeze/505 Games)
«Gone Home» (The Fullbright Company)
«Resogun» (Housemarque/Sony)
«The Stanley Parable» (Galactic Cafe)

Beste design


«The Last Of Us» (Naughty Dog/Sony)
«Grand Theft Auto V» (Rockstar North/Rockstar Games)
«The Legend of Zelda: A Link Between Worlds» (Nintendo EAD/Nintendo)
«Super Mario 3D World» (Nintendo EAD Tokyo/Nintendo)
«Tomb Raider» (Crystal Dynamics/Square Enix)

Beste håndholdte/mobilspill


«The Legend of Zelda: A Link Between Worlds» (Nintendo EAD/Nintendo)
«DEVICE 6» (Simogo)
«Fire Emblem: Awakening» (Intelligent Systems/Nintendo)
«Ridiculous Fishing» (Vlambeer)
«Tearaway» (Media Molecule/Sony)

Beste historie


«The Last Of Us» (Naughty Dog/Sony)
«Brothers: A Tale Of Two Sons» (Starbreeze/505 Games)
«Gone Home» (The Fullbright Company)
«Tomb Raider» (Crystal Dynamics/Square Enix)
«The Stanley Parable» (Galactic Cafe)

Teknologipris


«Grand Theft Auto V» (Rockstar North/Rockstar Games)
«Assassin's Creed IV: Black Flag» (Ubisoft Montreal/Ubisoft)
«The Last Of Us» (Naughty Dog/Sony)
«Killzone: Shadow Fall» (Guerrilla Games/Sony)
«Tearaway» (Media Molecule/Sony)

Beste design (visual art)


«BioShock Infinite» (Irrational Games/2K Games)
«DmC: Devil May Cry» (Ninja Theory/Capcom)
«The Last Of Us» (Naughty Dog/Sony)
«Ni No Kuni: Wrath Of The White Witch» (Level 5/Namco Bandai)
«Tearaway» (Media Molecule/Sony)

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3