Det finnes ikke penere bilspill enn «Forza 5»

Vi har sett under panseret på Xbox One-stjerna.

29. august 2013 19:12

KÖLN (PressFire.no): Bilspillene dukker alltid opp sammen med en splitter ny konsoll.

«Gran Turismo» på PlayStation har lenge vært med på å pushe grensene og vise nye grafiske fremskritt. Nå er det imidlertid klart for et tronskifte.

For mens Polyphony Digital tar et skritt tilbake for å pusse på fysikken og dekkgrep - og lanserer «Gran Turismo 6» til PlayStation 3 - har Turn 10 og Microsoft blikket festet mot fremtiden.

«Forza Motorsport 5», et av lanseringsspillene til Xbox One, er det aller peneste bilspillet vi har testet. På GamesCom-spillmessa i forrige uke pratet vi med sjefen bak.

Nå også med fingeravtrykk

Tidligere i sommer, på E3 i Los Angeles, avslørte Turn 10 sitt neste racingeventyr med å bedyre at neste generasjon bilsimulatorer er nødt til å inkludere skjønnhetsskraper, fingeravtrykk eller lakkfeil.

Detaljnivået er i ferd med å bli så dypt at det ikke lenger handler om å gjenskape bilene «fotorealistisk».

Det trengs noen riper i lakken, bokstavelig talt.

«Forza» tar nå innersvingen på konkurrenten «Gran Turismo» når det gjelder forståelsen av hvordan grep, fysikk og dekk skal gjenskapes i en simulator. Polyphony Digital-sjefen antydet overfor PressFire for noen måneder siden at «GT6» handler om å ta et skritt tilbake for å kunne ta nye steg fremover. De endrer mye av fysikken og gir ut sitt nye på PS3 før de gyver løs på Sonys nye konsoll.

Dan Greenawalt er veldig klar over at hans spill fort kan bli den tittelen som viser hvorfor det er poeng i å oppgradere fra Xbox 360.

- Bilspill er en veldig bra måte å lansere en konsoll på. Her er det ikke noe blod og gørr, du kan vise det fram til alle. Til og med reklamere med det hos McDonalds, sier Greenawalt med et lurt glis før han griper tak i en Xbox One-spake og vil vise litt.

Duster og juksemakere, forén dere

Greenawalt peker på fire ulike områder der innovasjonen denne gang er mest synlig:

- Grafikken er åpenbart viktig. Til «Forza 5» har vi en helt ny grafikkmotor. Spillet kjører selvsagt i 1080p-oppløsning med 60 bilder i sekundet.

- I tillegg er multiplayer veldig, veldig viktig. Med Xbox One får vi dedikerte servere og en hel del frynsegoder som ligger i konsollarkitekturen. Men også smart match, som parrer spillere med hverandre basert på språket de snakker, interessene deres eller måten de spiller på.

- På det viset slipper du juksemakere eller duster i spillet ditt. Med mindre du selv er en som jukser eller oppfører deg som en dust, da.

- Da finner du i så fall likesinnede, sier Greenawalt med noe som fremstår som et spontant smil.

Smartere sjåfører

E3 i juni introduserte et par klamme fraser det er vanskelig å glemme med det aller første. Ord man får følelsen av at et reklamebyrå har tatt seg alt for godt betalt for å konstruere.

Det ene signert DICE, EA og «Battlefield 4»-gjengen, som insisterte på å kaste sin Levolution-frase rundt i hytt og pine.

Greenawalt er ansvarlig for den andre E3-dillen: drivatar.

Drivatar-systemet i «Forza 5» gjør at oppførselen, kjøresettet og måten databilene tar en bestemt sving på, får hjelp av ekte spillere. A.I.-sjåførene i «Forza» kan altså bli mer menneskelige. Takket være Xbox Live Cloud-teknologi, lastes slik informasjon tilbake i spillet og sørger for mer realistiske kjøremønster.

Greenawalt er kjapt ute med å insistere at de selv har kontrollen til å kunne overstyre eventuelle gjøglere som prøver å manipulere drivatar-systemet.

Velger du for eksempel å ta snarveien over sanddynene på Laguna Seca-banen, akkurat den svingen du ser på bildet til høyre, i stedet for å holde deg på asfalten i den krevende og kuperte S-svingen, skal ikke AI-bilene kopiere slik oppførsel. Det hevder i hvert fall Turn 10-sjefen.

Grafikk, multiplayer og drivatar (A.I.) er altså tre av de fire viktige områdene til «Forza 5» av nyvinninger.

Det fjerde er kanskje det som ligger Dan Greenawalt aller nærmest hjertet. Det handler om fysikken, om dekk og hva Turn 10 har gjort for å pushe grensene enda noen hakk.

Bedre dekk enn Pirelli lager?

- Innfallsvinkelen vi tok til «Forza Motorsport 5» er fullstendig revolusjonerende, sier Dan Greenawalt uten å virke særlig beskjeden.

- Dette hadde ikke vært mulig på den forrige konsollgenerasjonen, påstår han videre.

Til «Forza Motorsport 4» (2011) innledet Turn 10 et stolt samarbeid med dekkprodusenten Pirelli. Målet var å gjenskape dekk og fôre data fra Pirelli rett inn i spillet.

Dette var imidlertid ikke lenger tilstrekkelig til «Forza 5».

- Det var en helt redelig tilnærming på den tiden vi lagde «Forza 4». Du ser faktisk andre bilspill her på GamesCom som nå gjør akkurat det samme, sier han med klar adresse til «Gran Turismo 6» som tidligere i sommer kunne fortelle at de har startet et dekksamarbeid.

En smule forenklet: det handler om at Greenawalt gjerne vil vite mer rundt hvordan Pirelli kom fram til et ferdigtestet dekk. Han vil ha alle data, adskilt fra hverandre. Temperaturene som ble målt under testing, trykk og friksjon – men dette kunne ikke Pirelli tilby i isolerte bolker med data. Rett og slett fordi dekkprodusenten selv ikke trenger slik informasjon.

Som spillskapere vil Turn 10 ha enda mer rådata enn det til «Forza 5».

Derfor innledet Turn 10 et helt nytt samarbeid der de bestilte flere paller med ulike dekk og fikk firmaet Calspan til å dissekere, teste og kjøre dekkene gjennom andre typer prøvelser enn Pirelli gjør, noe som gir Greenawalt og co. akkurat den informasjonen de trenger.

- Vi har stresset viktigheten av dekk til hvert eneste «Forza», og grunnen er at dekk er en vitenskap i konstant utvikling. Målet mitt har alltid vært å ligge helt i forkant av en slik utvikling. For hvis du prøver å lage en simulator, handler det om å tilby en dybde spillerne kan dykke ned i.

deg

- Du gjør ikke bilspillet ferdig. Spillet gjør slutt på

Turn 10 har også endret måten karrieremodusen er lagt opp på.

- La meg fortelle om noe du allerede vet: når man spiller et racingspill starter du i en bedriten bil. Du gjør noen småløp, og til slutt blir disse løpene litt lengre. Man får kjappere biler – og så får du biler som faktisk er for raske. Løpene blir for lange.

- Til slutt gidder du ikke mer, og orker ikke gjøre spillet «ferdig». Flere snakker om å runde et spill, bli ferdig med det. «Hvor langt er spillet? Når er det slutt?», spør mange.

- Tenk på dette: når var sist gang du gjorde deg ferdig med et bilspill? Som regel er det spillet som gjør slutt på deg.

- Start med en BMW

I et øyeblikk av selvransakelse, for han tar selv ansvar for å ha bidratt til denne trenden, sier Turn 10-sjefen at han og alle andre bilspillutviklere har lagd karrierene for lange, utmattende og lite stimulerende. I «Forza 5» får du ingen lang og lineær progresjon. I stedet er hele karrieren delt opp i solide grupper, eller ligaer, og disse er igjen sortert under ulike serier.

Det er åtte slike ligaer komponert ut i fra bilklassene. Alle ligaene er omtrent like lange, bedyrer Greenawalt. Hver av disse skal gi deg en mini-karriere på noen timer.

- Vi ønsker heller ikke at du tvinges til å starte i den dårligste bilen. Hos oss får du en bra bil i begynnelsen av karrieren. En BMW 1-serie kupé, for eksempel.

En annen endring er at alle deler av «Forza» gir deg erfaringspoeng (XP). Både i karrieren, i flerspiller, spill i splitscreen – eller om du bare vil tøyse litt rundt i freeplay.

Mer risting i svingene

Xbox One-kontrolleren byr på rumble og risting helt ut i skulderknappene, i selve triggerne. Det gjør definitivt en del med spillfølelsen og opplevelsen.

Hugger du i bremsen (L2-knappen), og deretter akselererer (R2) for å komme gjennom en bratt sving, kjenner du rumble-effekten rive i skulderknappene. Den yter motstand.

En morsom effekt flere Xbox One-spill kommer til å utforske i fremtiden, men «Forza 5» er trolig det spillet på konsollanseringen som har integrert dette på aller best vis – ettersom Turn 10 har fått være med siden Xbox One-planleggingen startet. En bonus av å være et Microsoft-eid studio.

Flere partikler flyr rundt mens vi venter på at løpet skal starte. Refleksjonene ser bedre ut enn noen gang. Interiøret i bilene er lekkert, lyseffektene ser virkelig next gen ut. Ballonger og et helikopter flyr over Laguna Seca-banen, vi ser varm damp stige fra asfalten.

Følelsen er litt den samme som å teste «Project Gotham Racing» for første gang, før Xbox 360 kom ut. Den gangen var «PGR 3» et stort skritt videre i forhold til andre bilspill på markedet.

Det er ingen tvil om at Microsoft stolt dytter «Forza 5» foran seg før Xbox One-lanseringen.

I overgangen mellom to generasjoner konsoller, er «Forza Motorsport 5» ikke bare det peneste bilspillet vi har sett til nå. Det er også et av få next gen-spill hittil som faktisk oser nestegenerasjon både over og under panseret.

«Forza Motorsport 5» er ferdig til lanseringen av Xbox One. Det skjer internasjonalt i november en gang, men vi i Norge må som kjent vente til tidlig 2014 på den nye Microsoft-konsollen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3