Dobler spillstøtten før planen

- Overoppfyller løftet, sier kulturminister Hadia Tajik.

28. september 2012 10:52

(PressFire.no): I fjor høst kunne daværende kulturminister Anniken Huitfeldt avsløre overfor Dagbladet og PressFire at regjeringen ønsker å øke spillstatsstøtten.

I 2011 var denne på 10 millioner kroner. Målet var gradvis å øke potten til 20 millioner .

Den ferske kulturministeren, Hadia Tajik, røper i dagens papirutgave av Dagens Næringsliv at regjeringen nå fremskynder denne doblingen i spillstøtte.

- Ønsker fortsatt økning i spillbransjen

I 2011 lovet vi en dobling av støtten til utvikling av norske dataspill i løpet av de neste fire årene. Allerede neste år vil dette være på plass. 

 - Vi overoppfyller løftet, sier kulturministeren.

- Dette er en del av handlingsplanen for kultur og næring, som skal bidra til ytterligere vekst i sysselsetting og verdiskapning. Vi ønsker at spillbransjen skal fortsette å øke.

- Disse tildelingene gir resultater og stor effekt, sier Hadia Tajik til Dagens Næringsliv.

- Ekstremt viktig

- Det er veldig positivt at spillbransjen fortsetter å få en viktig og solid prosentvis økning. Disse ekstra pengene er ekstremt viktig for mange, og jeg håper vi kan vise at vi er verdt dem med mange gode norske spill fremover, sier Jørgen Tharaldsen til PressFire etter å ha hørt om Hadia Tajiks offensiv.

Tharaldsen er styremedlem i Produsentforeningen og jobber i spillstudioet Artplant. De utvikler blant annet et «G.I. Joe»- og «Game of Thrones»-spill for tiden.

- Målet vårt på sikt er riktignok langt høyere støtte, men vi tar definitivt steg i riktig retning, år for år, sier Tharaldsen til PressFire.

«»

Omtalte statsstøtten som bare karameller

Gjennom en artikkelserie i Dagbladet og på PressFire i fjor, kom det frem at mens våre naboland står bak flere storspill med internasjonal suksess, har norske spillutviklere vanskelig for å få spillene sine ut.

Spillforsker Espen Aarseth omtalte den norske spillpolitikken som «uambisiøs» i en Dagbladet-kronikk.

Remo Caprino («Flåklypa Grand Prix»), som har erfaring både fra film- og spillproduksjon her til lands, kalte spillstøtten «bare karameller».

Et perspektiv utenfra: Karl-Magnus Troedsson, sjef for svenske DICE som lager «Battlefield»-spillene, lurte på om norsk ungdom kanskje har bedre ting å gjøre enn å sitte foran en skjerm, mens de programmerer?

Troedsson sa til PressFire at så vidt han bekjent, hadde DICE aldri mottatt en eneste krone i offentlig støtte.

- Inspirerte til å øke skikkelig

Ravn Studio, kjent for barnespill som «Flåklypa», «Blåfjell» og «Kaptein Sabeltann», var klare på at støtten måtte dobles (fra 10 millioner i 2011).

Og Huitfeldt svarte i løpet av noen måneder.

- Det som kom fram tok jeg som en viktig utfordring. Det var med på å inspirere meg til å øke skikkelig, ikke bare litt. For dette er en stor økning, sa Huitfeldt til PressFire og Dagbladet i fjor, samtidig som hun avslørte dette spillstøtteløftet.

Svensk dobling i fjor

I løpet av det siste året har Sverige blant annet stått bak store spill som «Battlefield 3» og «Minecraft». «Hitman: Absolution» fra danske IO Interactive, med en utvandret norsk spillregissør i sjefsstolen, kommer i høst.

Finland har blant annet «Alan Wake», «Angry Birds» og «Trials»-spillene å skryte av.

Den største norske lanseringen fra de siste par årene er «The Secret World» fra Funcom, et spill som har hatt en vanskelig unnfangelse.

Dataspelbranschen i Sverige la nettopp fram en rapport som viste at svenske spill omsatte for hele 2,32 milliarder svenske kroner i fjor, noe som er en dobling i forhold til i 2010.

Det er over to milliarder mer enn norske spill omsatte for i 2010, ifølge den Norske Produsentforeningen. (2011-regnskapet blir først klart senere i år).

Norske filmer omsatte til sammenligning for 234 millioner i fjor (kun kinobesøk) og får omtrent 400 millioner i statsstøtte.

Spillstøtten blir fra neste år på 20 millioner kroner.

- Flere spill vil bli utgitt

Kaja Hench Dyrlie (bildet) er med på å bevilge statsstøttepengene og vurderer spillidéene fra søkere som vil ha en bit av denne kaka gjennom Norsk Filminstitutt.

Dyrlie forteller til PressFire at økningen i støtte vil bety mye for enkeltspill.



- Vi ønsker å gi mer penger til enkelte prosjekter for å sikre ferdigstillelse, forteller hun.

- Dette kan bety mye for at prosjekter skal komme i mål og at flere faktisk får gitt ut spillene sine på markedet, sier Dyrlie til PressFire.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3