(PressFire.no): PlayStation 4-konsollen, som Sony snakket ut om i forrige uke, skal legge til rette for at alle spillene kan handles digitalt via PlayStation Store.
Dette er en naturlig utvikling i bransjen, og noe Sony også satser på til sin PlayStation Vita-maskin som ble lansert i fjor.
Sonys spillsjef, Shuhei Yoshida, sier i et intervju med The Guardian at denne distribusjonsmodellen kommer til å gi dem den fleksibiliteten de er ute etter for de neste åra.
På pressekonferansen i New York, snakket flere av toppfolka i selskapet om nye forretningsmodeller. Om et nytt økosystem for spillskapere – og at vi skal få servert flere prisklasser for spill i tiden som kommer.
- Vi flytter plattformen vår mer og mer over mot det digitale, sier Yoshida.
- PlayStation 4 vil være lik Vita i form av at alle spill vil være tilgjengelige for digital nedlasting. Noen av titlene vil vi også tilby på disk.
Shuhei Yoshida bruker Jonathan Blows neste, «The Witness», som eksempel på fleksibiliteten rundt salgsmodeller Sony nå kommer til å omfavne.
Blow var oppe på scenen for å snakke om sitt nye - det som skal følge opp suksessen han opplevde med «Braid», som debuterte på Microsofts Xbox 360.
- «The Witness» blir en digital utgivelse. På grunn av fleksibiliteten til denne distribusjonsplanen, kan vi ha flere små spill som enten er gratis eller tilgjengelige for noen få dollar – eventuelt ulike tjenester som free-to-play eller abonnementsløsninger, sier Yoshida til The Guardian.
Etter oppkjøpet av skyspillingstjenesten Gaikai i fjor sommer, er Sony nå opptatt av hvordan de kan tilby innhold på PS4 som lener seg mot slik strømmeteknologi.
Det kan både dreie seg om rene spilltilbud, som på Netflix-måten lar deg abonnere på «spill så mye du vil for x kroner i måneden» - eller helt andre underholdningstjenester.
Dette bekrefter Shuhei Yoshida.
- I takt med at flere tjenester og mer innhold blir tilgjengelig digitalt, kommer vi til å få flere muligheter til å tilby attraktive pakker. Så, hypotetisk sett, kan vi lage forskjellige modeller – som et kabeltv-selskap, sier Yoshida.
- Vi ka ha et gull-, sølv- eller platinumnivå for medlemmer. Noe i den retningen, sier han hypotetisk.
- Vi kan lage abonnementsløsninger når vi har mer innhold – spesielt nå som vi har Gaikai-teknologien tilgjengelig. Med et medlemsskap kan du få tilgang til tusener av spill. Det er drømmen vår, sier Yoshida til The Guardian.
Dette er bare et av flere intervjuer med Sony-topper den siste uka som har vært inne på det samme.
Også USA-sjefen i dette selskapet, Jack Tretton, snakket om nye forretningsmodeller med CNBC.
Tretton vil at PlayStation 4 skal tilby spillopplevelser priset hele veien fra free-to-play til 60 dollars «blockbuster-titler».
- Folk er villige til å betale hvis de ser verdien, og jeg tror det er flere valg for kundene enn noen gang før. Vi kommer til å ønske free-to-play-modeller velkommen – spill fra $0.99 opp til $60-spill, sier Jack Tretton.
Shuhei Yoshida sa til Polygon etter PS4-avsløringene i New York, at han er imponert over suksessen Telltale har hatt med sitt femdelte zombie-drama fra i fjor, «The Walking Dead».
- Episodeformatet har vært omtalt i lang tid, og de fleste har vært skeptisk inntil de selv spiller «The Walking Dead». Nå har vi blitt fans av episodebasert spilling, sier Yoshida.
- Hatten av for Telltale-gjengen, de beviste at det funker.