(PressFire.no): Etter braksuksessen med plattformnøtten «Braid» ble Jonathan Blow et ikon i indiespillmiljøet. Snart blir han Sonys ikon, i hvert fall for en stund.
Natt til torsdag gikk han på scenen under Sonys omfattende pressekonferanse i New York, hvor PlayStation 4 ble avslørt, og erklærte at mystiske «The Witness» blir et lanseringsspill til den nye konsollen.
Og ikke nok med det - der forblir spillet eksklusivt i en periode. Litt av en bråvending, ettersom Blows forrige spill bare var å finne på Xbox 360 i mer enn ett år.
Øverst på denne siden ser du en rykende fersk trailer fra spillet, som ble avslørt allerede i 2009. Den gangen beskrev skaperen det som «et pusle-oppdagelsesspill som er filosofisk og stillferdig».
Handlingen er satt til en øy, hvor du tilsynelatende beveger deg i ditt eget tempo og rekkefølge. Men Blows idealer for en åpen verden er ikke nødvendigvis de samme som i bransjen ellers.
- I åpne spillverdener er det gjerne et poeng at de skal være så store som mulige. Vi har gjort øya så liten som mulig, for å gi deg tett tilgang til spillinnholdet, fortalte han på pressekonferansen.
Spillet, som kan minne om både pusleklassikeren «Myst» og indieslageren «Minecraft», skal ifølge skaperen ha hele 25 timer med unikt innhold.
Indieskaperen, som med tiden har hyret et robust antall kollegaer for å realisere idéen sin, sier at «The Witness» skal handle om åpenbaringer og veien fra forvirrelse til forståelse.
- En av de første tingene du ser i spillet. Hvem er du? Hvorfor befinner du deg i en mørk gang? Hva er den lysende tingen på veggen? lokket han under en presserunde for to år siden.
Blow er en populær foredragsholder og røst i spillmiljøet, og var blant annet en av hovedrollene i den kritikerroste dokumentaren «Indie Game: The Movie».
Der bekjennet han at han hadde lagt ekstremt mye av seg selv inn i spillet. Da det ble utgitt, vel å merke til strålende kritikk og gode salgstall, fikk han en knekk da han innså at få hadde forstått den dypere beskjeden han skrev inn i historien.