Forlater Valve for å bli med på Oculus Rift-revolusjonen

Enda en bransjeveteran er klar for virtual reality.

12. mars 2014 11:08

(PressFire.no): Atman Binstock har forlatt Valve og slutter seg til Oculus VR for å jobbe med spillbrillene.

Binstock har de siste to åra jobbet med virtual reality-teknologi hos Valve, men har også bakgrunn fra blant andre Intel og «Battlefield»-studioet DICE.

I sin nye jobb skal han fungere som sjefsarkitekt bak Oculus Rift-brillene.

Stolt og overveldet

Atman Binstock ble overtalt av Michael Abrash i Valve og fikk en sentral rolle i utviklingen av Valves egne VR-prosjekter, blant annet VR Room.

To år senere, og vi har løst noen av de grunnleggende problemene. Bra VR er ikke bare mulig, men magisk, og nå ønsker jeg å introdusere dette for verden, forteller Binstock i et åpent brev publisert på Oculus VRs nettsider.

Jeg er utrolig stolt og overveldet over å få denne sjansen. Vi skraper bare på overflaten av hva som er mulig, og jeg kan nesten ikke vente med å oppdage hva som skjuler seg bak neste sving.

Har solgt 60 000 VR-briller

I fjor ble det kjent at bransjeveteranen John Carmack forlot id Software, selskapet han var med å stifte i 1991. I tillegg til å lage grunnmuren og teknologien til klassiske skytespill som «Wolfenstein» og «Doom», har Carmack også puslet med romfartteknologi.

Carmack er nå med i ledelsen av Oculus-fremtiden.

Ny prototype

Under CES-messen i Las Vegas i januar avslørte Oculus sin seneste prototype, Crystal Cove. Brillene har nå en OLED-skjerm og 1080p-oppløsning. Bildekvaliteten, farger og sortnivå skal være vesentlig forbedret, rapporterte blant andre Gizmodo og Verge.

Oculus VR melder på sine nettsider at de nå begynner å bli tom på lager for utviklerversjonen av brillene, den første modellen gjort mulig gjennom kronerulling på Kickstarter.

– En håndfull av komponentene vi bruker [til utviklerversjonen] blir ikke lenger produsert. På bakgrunn av dette trapper vi nå ned produksjonen og distribusjonen.

– Vi hadde aldri forventet å selge så mange Rift-utviklersett, og det at vi nå nesten er utsolgt, er utrolig, skriver utvikleren.

De forteller samtidig at det innebærer et salg i størrelsesorden 60 000 VR-briller. Utstyr først og fremst myntet på spillskapere, som en første smakebit på hva som er i vente fremover.

Bedre enn bacon

Mannen bak «Minecraft», Markus Persson, har nylig vært på besøk hos Valve og Oculus VR for å se den seneste teknologien deres.

Persson ble tydelig imponert.

– Dette er VR som funker. Så bra som «eksisterer fortsatt den virkelige verden!?»-funker, uttalte han på Twitter etter en test med Valves VR Room.

Neste uke går den store utviklerkonferansen GDC av stabelen i San Francisco.

Akkurat som i fjor, er det ventet mye fokus på ulike former form virtual reality. Kanskje også Sony vil avduke slike planer, myntet på PlayStation 4?

Valve har som kjent droppet planer om å lage sine egne VR-briller. De vil i stedet støtte Oculus-planene på ulikt vis, og gjøre Steam-butikken sentral for VR-fremtiden.

FOTO (hovedbilde): Jae C. Hong, Ap/Scanpix.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3