(PressFire.no): Atman Binstock har forlatt Valve og slutter seg til Oculus VR for å jobbe med spillbrillene.
Binstock har de siste to åra jobbet med virtual reality-teknologi hos Valve, men har også bakgrunn fra blant andre Intel og «Battlefield»-studioet DICE.
I sin nye jobb skal han fungere som sjefsarkitekt bak Oculus Rift-brillene.
–Atman Binstock ble overtalt av Michael Abrash i Valve og fikk en sentral rolle i utviklingen av Valves egne VR-prosjekter, blant annet VR Room.
– To år senere, og vi har løst noen av de grunnleggende problemene. Bra VR er ikke bare mulig, men magisk, og nå ønsker jeg å introdusere dette for verden, forteller Binstock i et åpent brev publisert på Oculus VRs nettsider.
– Jeg er utrolig stolt og overveldet over å få denne sjansen. Vi skraper bare på overflaten av hva som er mulig, og jeg kan nesten ikke vente med å oppdage hva som skjuler seg bak neste sving.
I fjor ble det kjent at bransjeveteranen John Carmack forlot id Software, selskapet han var med å stifte i 1991. I tillegg til å lage grunnmuren og teknologien til klassiske skytespill som «Wolfenstein» og «Doom», har Carmack også puslet med romfartteknologi.
Carmack er nå med i ledelsen av Oculus-fremtiden.
Under CES-messen i Las Vegas i januar avslørte Oculus sin seneste prototype, Crystal Cove. Brillene har nå en OLED-skjerm og 1080p-oppløsning. Bildekvaliteten, farger og sortnivå skal være vesentlig forbedret, rapporterte blant andre Gizmodo og Verge.
Oculus VR melder på sine nettsider at de nå begynner å bli tom på lager for utviklerversjonen av brillene, den første modellen gjort mulig gjennom kronerulling på Kickstarter.
– En håndfull av komponentene vi bruker [til utviklerversjonen] blir ikke lenger produsert. På bakgrunn av dette trapper vi nå ned produksjonen og distribusjonen.
– Vi hadde aldri forventet å selge så mange Rift-utviklersett, og det at vi nå nesten er utsolgt, er utrolig, skriver utvikleren.
De forteller samtidig at det innebærer et salg i størrelsesorden 60 000 VR-briller. Utstyr først og fremst myntet på spillskapere, som en første smakebit på hva som er i vente fremover.
–Mannen bak «Minecraft», Markus Persson, har nylig vært på besøk hos Valve og Oculus VR for å se den seneste teknologien deres.
Persson ble tydelig imponert.
– Dette er VR som funker. Så bra som «eksisterer fortsatt den virkelige verden!?»-funker, uttalte han på Twitter etter en test med Valves VR Room.
Neste uke går den store utviklerkonferansen GDC av stabelen i San Francisco.
Akkurat som i fjor, er det ventet mye fokus på ulike former form virtual reality. Kanskje også Sony vil avduke slike planer, myntet på PlayStation 4?
Valve har som kjent droppet planer om å lage sine egne VR-briller. De vil i stedet støtte Oculus-planene på ulikt vis, og gjøre Steam-butikken sentral for VR-fremtiden.
FOTO (hovedbilde): Jae C. Hong, Ap/Scanpix.