(PressFire.no): Ubisofts «The Division» er uten tvil et ambisiøst spill, og det lille vi hittil har sett av prosjektet føles veldig nestegenerasjonsaktig.
Det baserer seg i en åpen verden, har tett integrerte flerspillerelementer, og grafikkmotoren er usedvanlig lekker.
Brorparten av spillet utvikles av svenske Massive Entertainment, men i beste Ubisoft-tradisjon henter selskapet ekspertise fra sin betydelige stall av studioer.
Det er nå bekreftet at to nye team vil bidra i utviklingen av «The Division»: Britiske Ubisoft Reflections, som i sin tid lagde bilspillet «Driver: San Francisco», er et av disse.
Det andre teamet har en veldig spesifikk oppgave. Det er snakk om Red Storm, som har lang erfaring med spillserier som «Rainbow Six» og «Ghost Recon».
Og den oppgaven er kun å jobbe med våpen til «The Division».
Takket være Red Storms fokus på autentiske opplevelser har de fått bedre tilgang til kildematerialet enn noen konkurrenter, i alle fall ifølge selskapets produsent Tony Sturtzel.
Sturtzel hevder at de ikke en gang kan snakke om noen av forbindelsene de har i bransjen.
Alt dette koker ned til realisme ingen andre kan måle seg med, takket være titusener av bilder og terabytes med data om våpnene, mener Sturtzel.
Realismen omfatter ikke bare det visuelle, men også lyden, og Red Storm skryter av at de har bransjens beste team som setter sammen våpenlydene. De er visstnok så bra at erfarne eks-soldater kan kjenne igjen våpentypene og hvordan de brukes, bare ved å høre på lydopptakene.
Tidenes mest realistiske våpen er ikke nødvendigvis synonymt med at spillet er gøy, så vi får bare vente og se an resultatet. Ubisoft liker å fortelle at «The Division» kommer i år, men anonyme kilder internt i Massive Entertainment påstår at de aldri i verden kommer til å rekke å få ut spillet før 2015.
Denne videoen demonstrerer teknologien Massive bygger til sitt nye spill: