Gratis krigføring i «Ghost Recon Online»

Vi møtte utviklerne på E3-spillmessen.

19. juli 2011 08:43

LOS ANGELES (PressFire.no): Ubisofts Singapore-studio er nå i gang med siste etappe av sitt free-2-play-spill lagt til «Ghost Recon»-universet. Dette er et relativt nystartet studio, som tidligere har gjort mindre oppdrag. Det at det hang noen priser fra ymse spillpublikasjoner ved demostasjonene, med nominasjoner i klassene «beste pc-spill» og «beste onlineopplevelse», er Bernard Chen tydelig stolt over.

- Det ble mye hyl og skrik på telefonen da jeg ringte til spillstudioet for å overbringe gladmeldingen. Studioet består stort sett av unge utviklere, rett fra skolebenken. Vi er fryktelig stolte over en slik anerkjennelse, sier Chen til PressFire da vi møtte han i løpet av E3-spillmessen i Los Angeles.

Dette spillet skal gjøres tilgjengelig for alle i løpet av 2011, mens en lukket beta nå nylig ble startet. Målet er nok fra Ubisofts side å gjøre flere familiære med «Ghost Recon»-universet før «Ghost Recon: Future Soldier» lanseres til nær sagt alle plattformer tidlig neste år.

NB! Les alle PressFires intervjuer, spilltester og nyheter fra E3 2011 her.

- Vi oppfordrer til samarbeid

Dagen i forveien ble Nintendos neste konsoll, Wii U, avslørt. PressFires utsendte brukte noen timer på å komme inn i boden, der noen demonstrasjoner ventet. De fleste var av det konseptuelle, skisseaktige slaget – men en versjon av «Ghost Recon Online» var også på plass.

Bernard Chen (bildet) er User Experience Design Director hos Ubisoft Singapore. Dette er studioet som står bak onlineskyteren, som altså blir gratis å spille på PC. Wii U var et hett samtaleemne, også i Ubisoft-boden.

-  Jeg har ikke fått sett Wii U enda, for jeg var ikke klar for å vente så lenge i kø. Demoen på Wii U besto blant annet av taktiske kart, som tillater deg å sette waypoints og kommunisere med lagkameratene dine. De bruker faktisk teknologi som vi ikke får bakt inn i spillet før om en måned eller to, men det er selvsagt der før vi lanserer.

- Kjernen i «Ghost Recon»-universet er at du alltid beveger deg som del av en gruppe, og vi ønsket ikke endre på dette. Men vi tvinger deg ikke til å bevege deg på denne måten. I stedet bygget vi inn spillmekanikker som skal oppfordre deg til å samarbeide med andre. For eksempel om du spiller som en Recon-soldat, han kan «pinge» området, og få opp en radar der du ser fienden. Dette er samtidig informasjon som deles med laget ditt – som alle kan dra nytte av. Dette er egenskaper du finner i alle klassene, sier Chen.

Mottoet er på en måte: «du kan spille akkurat slik du vil, men du kommer til å hjelpe soldatkompisene dine samtidig».

Kanskje blir Norge representert?

Bernard Chen sier at mye av jobben nå består i å balansere det hele, slik at du ikke kan bruke slike egenskaper for ofte. Og at det taktiske kartet, grensesnittet og mulighetene du har, er rikt og informativt. På dette kartet, som vi fikk demonstrert i Ubisoft-boden under E3, ser vi hvordan du kan markere fiender.

Du ser hvor lagkameratene befinner seg, kan be de forflytte seg til et bestemt område – og få oversikt over hvem som eventuelt trenger en hjelpende hånd.

Hva kan du si om kartene som blir med i det ferdige spillet, og hvordan oppdragene er formet?

- Hvert kart består av en unik historie. Så når det gjelder Moskva-kartet får det ene laget i oppdrag å ta kontroll over et mobilt missil. Mens de prøver å holde stillingen er det andre lagets mål å prøve å ta over kommandoen.

Det blir også rullet ut andre kart fra flere steder i verden, hinter Chen, og nevner at det kanskje også dukker opp noe fra vår del av verden.

- Jeg kan ikke bekrefte noe slikt nå, men jeg har sett «mystiske ting», smiler han.

I «Ghost Recon: Future Soldier» vet vi at noe av spillet er sentrert rundt en strid om oljeressurser, der Norge også er representert. Ikke se bort i fra at det vil være kart fra våre breddegrader – også i «Ghost Recon: Online».

- Jeg tror imidlertid at vi kommer til å fokusere på Moskva-kartet en stund før vi begynner å rulle ut flere områder. Vi har peilet oss ut noen deler av verden og lagd kart basert på disse.

Sesong for «Ghost Recon»-utgivelser

En lukket beta er allerede fyrt opp i Europa, og spillet blir tilgjengelig for alle før utgangen av 2011. Strukturen i spillet er på plass, men Chen sier at man nå jobber med å dytte flere våpentyper inn i spillet – og balansere disse i løpet av betaperioden.

Free 2 Play er virkelig i vinden. Mikrotransaksjoner er forretningsmodellen for disse spillene – slik det er i det tegneserieaktige og mer løsslupne «Battlefield Heroes» og i «Battlefield Play4Free». Bernard Chen bekrefter at det er mikrotransaksjoner også i «Ghost Recon: Online», og forklarer PressFire hvordan dette er implementert. Det dreier seg om en modell vi allerede er familiær med fra lignende free 2 play-spill:

- Etter hver runde får du en slump poeng, etter å ha tjent nok kan du kjøpe hva du måtte ønske i butikkmenyene. Dessuten får du erfaringspoeng som gjør at du øker nivå på din soldat. Ønsker du tilgang på nytt utstyr uten å spare på poeng, kan du kjøpe med ekte penger. Det er en snarvei, altså. Og hvilket nivå du befinner deg på, dikterer hvilke våpen du kan kjøpe.

Tilpasning av våpen og utstyr er en stor del av «Ghost Recon: Online». Noen våpen har attachment points. Du kan imidlertid bytte ut nær sagt alle delene av våpnene i spillet. Sikte, magasiner, grep og så videre. Ved å finjustere et våpen, kan du endre egenskapene og hva det er i stand til å gjøre på slagmarken.

Det kommer en hel del «Ghost Recon»-spill på rappen nå. Det ble lansert et i forbindelse med 3DS-slippet («Ghost Recon: Shadow Wars»). «Ghost Recon Online» er nært forestående (og i beta nå), og selve flaggskipet – «Ghost Recon: Future Soldier» – slippes til PC, konsoller og håndholdt. Sistnevnte har blitt utsatt en rekke ganger.

- Er det for å sikre at alle disse produktene «spiller på lag», at lanseringsstrategien har diktert slipptidspunktet for disse produktene?

- Mest av alt handler det om Ubisofts holdning rundt kvalitetssikring. Alle kan rushe mot en deadline, men om spillet ikke er så bra som det kan bli er det andre hensyn som må tas. Det er fantastisk å se «Future Soldier» her på E3. Vi bytter skisser og idéer med hverandre og har gjort det under hele utviklingen. Dette er for meste idéer formet på et stykke papir – det er moro å se hvordan dette blir når de trer frem i en spillmotor.

«Ghost Recon: Online» er i lukket beta, men blir tilgjengelig for alle som et free 2 play-spill til PC i løpet av året. En versjon av «Ghost Recon: Online» ble annonsert til Wii U i forbindelse med E3, men når dette spillet kommer ut er foreløpig ikke bekreftet.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3