– Grensa kommer snart til å bli nådd

For lite minne i de nye konsollene?

19. mai 2014 13:48

(PressFire.no): I løpet av det første halvåret med nye konsoller fra Sony og Microsoft på markedet, har mye fokus vært rettet mot typen minne.

PlayStation 4 har 8GB GDDR5 RAM. Xbox One har 8GB DDR3 RAM under panseret.

Crytek er kjent for å være blant de hissigste på markedet når det gjelder å pushe grensene grafikk- og ytelsesmessig. Sean Tracy i Crytek mener 8GB med RAM kan være i minste laget.

– 

Har ikke tilgang til alt av minne i dag

– Jeg må si meg enig med dem som mener 8GB kan bli for fort brukt opp, men ha i bakhodet at utviklere ikke nødvendigvis har tilgang til alle åtte gigabytene i dag, sier han til GamingBolt.

– For eksempel har Xbox One øremerket en del av minnet til operativsystemet.

– Vi kommer til å «treffe taket» når det gjelder kravene til spill, mener Tracy, og lar det skinne igjennom at han kunne tenkt seg enda mer RAM.

Crytek står bak et av lanseringsspillene tilgjengelig på første Xbox One-dag med sitt «Ryse». Et spill som har imponerende grafikk sammenlignet med flere av de tidligste titlene til de nye konsollene.

– 

Handler ikke bare om rå kraft

Cryteks Sean Tracy vil i intervjuet med GamingBolt ikke tegne et for dystert bilde av fremtiden. Han understreker at det er lett å så for seg at både bedre og nyere teknologi – både spillmotorer og middleware – trolig kan hjelpe utviklere i åra som kommer med å få bedre resultater.

– Vi klarte å håndtere minnebruken gjennom «Ryse» og dette vil være en av faktorene som begrenser oss denne generasjonen. I takt med at maskinvare blir kraftigere, øker også kompleksiteten i scenene og dynamikken i disse.

Når det er sagt, det handler ikke om rå kraft alene for å oppnå fotorealistisk grafikk, men om teknologi som på intelligent vis skalerer og drar nytte av alt som maskinvaren har å by på, mener Tracy.

Snakker ikke om PS4 foreløpig

Til «Ryse: The Son of Rome» brukte Crytek sin egenutviklede spillmotor, CryEngine. De har enda ikke kunngjort spill til PlayStation 4, og Tracy er derfor forsiktig med å sammenligne de to konsollene – men bekrefter at de har gjort tester av fjerdegenerasjons CryEngine på PlayStation 4.

Ett prosjekt ventet fra denne kanten, kanskje allerede i år, er oppfølgeren til «Homefront» (2011). Crytek kjøpte rettighetene fra THQ for et drøyt år siden. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3