KÖLN (PressFire.no): «Watch Dogs» frister med en stor sandkasse og et dagsaktuelt bakteppe: du er hackeren – og kan lett skaffe deg tilgang til andres kredittkort, spionere gjennom overvåkningskameraer eller manipulere trafikklysene om en biljakt blir litt for intens for din smak.
Et spenstig krydder til et velprøvd spillformular. «Grand Theft Auto», med hacking og enda flere strenger å spille på høres unektelig forlokkende ut, men hvordan er det egentlig å spille «Watch Dogs»?
PressFire testet Ubisofts neste storsatsning på den tyske spillmessa GamesCom i forrige uke.
«Watch Dogs»-utviklerne viste forskjellige deler av denne Chicago-varianten i løpet av GamesCom-dagene. Vi fikk selv teste oppdraget som for første gang ble vist i Paris tidligere i år.
Etterpå fikk vi ta pulsen på folkelivet, der vi rusler gatelangs og kan se noen av mulighetene vi får til å sanke informasjon fra forbipasserende.
Dette oppdraget virker innledningsvis helt umulig. En godt bevoktet bakgård med høye gjerder og bevæpnede vakter. Det er her du skal forsøke å komme deg inn for å hente nødvendig informasjon.
Det er flere innfallsvinkler til å løse oppdraget.
Enten kan du gå inn med pistolen høyt hevet og forvente deg en kjapp gjengjeldelse fra alle vaktene, eller prøve noe langt mindre iøyenfallende.
Første skritt kan være å få tilgang til noen av overvåkningskameraene i området. Ved å holde nede firkanttasten (vi spilte på PlayStation 4) mens ulike objekter du kan interagere med popper opp på skjermen, får du se gjennom disse kameraene.
Her kan du styre kameraene, men også markere noen mål og få bedre oversikt.
Ved å spasere nonchalant forbi porten, glefser en av vaktene og ber om at du bare bør pelle deg videre. Enkelte spillere hadde hoppet inn i en varebil og forsøkt en direkte konfrontasjon med vekslende hell, fikk vi høre.
Du belønnes trolig om du er av den sleipe sorten, og vil liste og snike litt.
Etter å ha lusket litt rundt i nabolaget, åpenbarer et overkommelig gjerde seg. Et par byks senere og du er midt i begivenhetenes sentrum.
Cover-mekanikken er lagd slik at du enkelt kan holde deg i skjul. Ved å trykke «X» bykser hovedpersonen Aiden Pearce fra den ene veggen til den andre hele tiden mens han holder seg i skjul. Du kan også bruke andre objekter i miljøet for å være ute av syne.
Hackingen er en nyttig mekanikk for å finne ut mer om vaktene som patruljerer rundt deg. Få oversikt, se hvem av de som sitter på verdifull informasjon.
CtOS, systemet som overvåker hele spillbyen, må hackes ved å slippe et virus inn i datasentraler i hver bydel av Chicago. På den måten får Aiden kontroll og sin egen lekeplass der han kan manipulere og fiske ut opplysningen han trenger. Gradvis åpnes denne formen for kontroll opp for deg.
Utviklerne av «Watch Dogs» lovte oss litt tidligere i år at PS4- og Xbox One-versjonene får mer uforutsigbarhet enn PS3 og Xbox 360. Vær- og vannsystemene blir for eksempel mer sofistikert og naturtro på de nye konsollene, hevdet de.
Ved å rusle rundt midt i Chicago sentrum så vi ikke så mye vind eller vann, men spillet ser for all del meget pent ut. Du får gjøre alt du forventer fra et slikt sandkassespill, men «Watch Dogs» har ytterligere noen ess i ermet.
Ett punkt som ikke imponerte like mye, var hvordan trafikken pent og pyntelig føyer seg inn i to ryddige rekker. Alle bilene vi passerte på vei over en bro kjørte på helt identisk vis.
Bylivet og folka på gatene har mer egenart. Hver person du møter på gata kan du grave opp mer informasjon om: Ei dame driver med en eksotisk form for kampsport, får vi vite fra en infoboble over vedkommende. En annen fyr liker å surfe på nettsider med voksent innhold, forteller spillet oss.
Trenger du kontanter? Ingen problem. En kjapp hackejobb senere, og du står bøyd over en minibank der du får kloa i de pengene du trenger.
Disse kan for eksempel omsettes i et nytt, kjekt håndvåpen som du åpenbart vil få god bruk for når dine mest diskrete triks kommer til kort.
Drar du opp et våpen på åpen gate skjer ikke det ubemerket som i enkelte andre «åpen verden»-spill. Noen kan til og med ringe politiet og drive deg ut på flukt. En del av spillet handler nemlig om å blande seg inn i mengden – og ikke gjøre noe som påkaller for mye oppmerksomhet.
Diskresjonen får du betalt for i et annet viktig element av «Watch Dogs». Ubisoft har tidligere antydet at du kan få besøk av andre spillere på en sømløs måte. Multi- og singelplayer går over i hverandre, og du skjønner ikke engang når du blir iakttatt av en annen.
Det er premisset for onlineaspektet ved «Watch Dogs». Det høres fiffig ut, og det er også en smart måte å skape litt ekstra paranoia i et spill som utforsker temaer rundt overvåkning.
Midt på lyse dagen, mens du aner fred og ingen fare, kan et rødt varsel fortelle deg at noen forsøker å hacke deg. Du får opp et meter som fylles i takt med at inntrengeren er i ferd med å lykkes. Samtidig er dette definitivt et signal om at du bør foreta deg noe.
Problemet er bare at du ikke automatisk vet hvem vedkommende er, eller nøyaktig hvor denne personen befinner seg. Samtidig vil du jo ikke løpe rundt som en villmann i jakten på hackeren. Men ved å liste deg rundt eliminerer du etter hvert alle personene som ikke er den skyldige.
Nettet snøres altså sakte men sikkert rundt den du er ute etter å avsløre.
Alle som spiller «Watch Dogs» er Aiden Pearce, men idet du bestemmer deg for å hoppe inn i noen andres spill gjøres spillfiguren om til en helt vanlig «sivilist» – med ulikt utseende for hver gang.
Etter at du har funnet vedkommende som på frekt og freidig vis forsøkte å hacke deg, kan du snu angrepet. På dette tidspunktet vet du at du ikke fremstår som Aiden og da handler det om å bevege deg slik alle andre AI-spillerne gjør uten å vekke oppmerksomhet.
Deretter kan du enten ved å legge deg bak en søppelkasse eller parkert bil, forsøke å hacke vedkommende usett.
Samtidig med at vi til slutt hadde funnet den skyldige hackeren, personen online som på frekt vis hadde forsøkt å lure til seg informasjon om Aiden Pearce, tittet en Ubisoft-person fram bak en annen tv-skjerm - med et lurt flir om munnen og et anerkjennende «OK, det var meg»-vink.
«Watch Dogs» lanseres til PlayStation 3, Wii U, pc og Xbox 360 den 21. november. Spillet kommer også til PlayStation 4 og Xbox One.