(PressFire.no): Spretne Faith, kureren vi møtte første gang i «Mirror’s Edge» i 2008, kommer tilbake.
Det har vi visst siden i fjor sommer.
På årets E3 fikk vi en nærmere titt på arbeidet svenske DICE nå er sysselsatt med – men EA har foreløpig ikke gått ut med en lanseringsdato.
Parkour-inspirasjonen og synsvinkelen i førsteperson blir videreført til oppfølgeren.
Dét, blandet med lovnader om en større verden og stor frihet, betyr at mange begynner å tenke på «Mirror’s Edge 2» som en naturlig match med virtual reality-teknologien både Oculus VR og Sony jobber med.
– Alle sier: bare legg det til i «Mirror’s Edge», forteller Karl-Magnus Troedsson Eurogamer.
Inntrykkene fra et spill der du både stirrer ned fra toppen av skyskrapere, svinger deg over gjerder og hopper langt, er imidlertid ikke skreddersydd en VR-opplevelse, mener DICE-sjefen.
Resultatet kan bli at spilleren fort føler seg uvel og kvalm.
Noen har allerede eksperimentert med å legge til VR-støtte til det første «Mirror’s Edge».
– Det er en fyr som gjorde det, og han sier det selv: etter en stund blir dette en smule overveldende.
– Du har vertigo og bevegelse i førstepersonsperspektiv. Hvor mange mennesker der ute ville ikke ha kastet opp hvis de spilte noe slikt?
Se vårt intervju med DICE-sjefen fra E3, der vi spurte ham om «Battlefield 4»-problemene.
Troedsson og EA bekrefter likevel at de har folk sysselsatt med å se på virtual reality-teknologi, og DICE-generalen er ikke avvisende til at en slik støtte likevel kan dukke opp til «Mirror’s Edge 2» – myntet på de få, tøffeste og mest hardhudede.
– Det vil naturligvis være flott om vi fikk til noe slikt i «Mirror’s Edge», men det vil aldri bli en greie for det store markedet. Vel, ikke for øyeblikket i hvert fall.
– Ville det ha vært kult? Absolutt! Ønsker jeg å spille det? Ja! Kanskje fem minutter av gangen, sier Troedsson til Eurogamer.
Han bekrefter samtidig at spillet vil få bedre tid på seg enn mange andre DICE-prosjekter, at det er færre folk som jobber med nye «Mirror’s Edge» enn det som har vært tilfellet med andre storspill («Battlefield») fra denne svenske utvikleren – og at status for spillet fortsatt er at «det kommer når det er ferdig.»
En forløsende idé fra spilldesigneren Sara Jansson skal ha åpnet dørene for at produksjonen ble satt i gang. På den tiden hadde DICE researchet og tenkt grundig på hvilket konsept som måtte til for å forsvare en oppfølger.
– Vi fikk presentasjonen. Jeg ble forbløffet over hva hun viste oss. Jeg sa: «ja, dette er greia. Nå gjør vi det!», fortalte EAs Patrick Söderlund i fjor.