KÖLN (PressFire.no): Dagen etter Sonys pressekonferanse på GamesCom-spillmessen fikk vi et eksklusivt intervju med Michael Denny. Han er europasjef i World Wide Studios, og nestkommanderende når det gjelder alt som handler om spill til Sonys konsoller.
GamesCom handlet i stor grad om å vise for verden at det gires opp med tilbud og innhold til PlayStation Vita.
Maskinen ble lansert i USA og Europa for et halvt år siden og folk har etterlyst flere storspill.
Tidligere denne måneden nedjusterte Sony sine forventninger fra 16 til 12 millioner solgte Vitaer det neste året.
Til nå er det litt over to millioner Vita-eiere på verdensbasis, mer nøyaktig 2.2 millioner per 30. juni, ifølge Engadget.
Sony har imidlertid forsikret at de ikke har tenkt å senke prisen på konsollen i år. I stedet vil de fokusere på et knippe spill som skal sette fart på salget.
For å klare et så hårete salgsmål måtte nesten fokuset på håndholdtkonsollen være langt større enn på E3 i Los Angeles. Etter verdens viktigste spillmesse i juni, fikk nemlig Sony flengende kritikk for å ha neglisjert Vita i fansens øyne.
På GamesCom var det ingen tvil om at det inntrykket skulle, og måtte, rettes opp.
Flere nye Vita-spill er på vei. Media Molecule («Little Big Planet») annonserte sitt nye i Köln, kalt «Tearaway», og storkanoner i form av «FIFA», «Call of Duty» og «Assassin’s Creed» ble alle vist fram.
Dessuten er nederlandske Guerilla i gang med et nytt «Killzone», som kommer til Vita senere.
- Handlet GamesCom først og fremst om å rette opp inntrykket fra E3 i sommer?
- Folk glemmer at dette blir den første jula der Vita er på markedet, vi lanserte jo konsollen tidligere i år. Tidspunktet var nå riktig for å fortelle hva vi har til Vita som kommer ut denne jula – spill som «Little Big Planet», «Assassin’s Creed», «FIFA» og «Call of Duty».
- Dessuten snakket vi mer om spill du både kan spille på PS3 og Vita, som «PlayStation All-Stars: Battle Royale», «Ratchet & Clank» og «Sly Cooper», sier Michael Denny.
- Vi ville også benytte anledningen under GamesCom til å understreke at dette er første julesesongen for Vita, og samtidig se mot fremtiden. To av våre beste studioer, Media Molecule og Guerilla, kommer med sine spill til denne plattformen, forteller Denny.
PressFire har allerede testet en uferdig versjon av «Little Big Planet». Dette er det første spillet som benytter seg av de to trykkfølsomme skjermene, gyroskopet og kameraer på en naturlig måte.
Spillet føles som den opplagte Vita-lanseringstittelen, men kommer først i butikkene når konsollen har vært på markedet i hele sju måneder.
Det virker som om Sony har trengt denne tiden til å bli bedre kjent med sin egen konsoll.
- Handler det om at dere rett og slett trengte et drøyt halvår før dere selv visste hva Vita er kapabel til når det gjelder spillopplevelser, og forklarer det hvorfor «LBP» kommer i september og «Tearaway» først avsløres nå?
- For å være helt ærlig – ser du på konsoller på lansering, er det ikke mange som klarer å ha de største «killer-spillene» klare på slipp. Og grunnen er, akkurat som du poengterer, at det noen ganger kreves at våre toppstudioer trenger litt tid for å bli vant til et nytt system, tid til å forstå hvordan det fungerer og få det beste ut av en slik maskin.
- Når det gjelder «Little Big Planet», ser jeg på det spillet som perfekt til Vita. Skaperaspektet, de trykkfølsomme skjermene og så videre - det føles virkelig som en perfekt match med Vita.
- Og når du ser på hva Media Molecule gjør med «Tearaway», er det den beste bruken av Vita-bakskjermen vi har sett til nå. Spillets «papirverden» gjør det dessuten så intuitivt og taktilt. Men du har rett: noen ganger tar det litt tid å få lagd slike opplevelser til en ny plattform, vedgår Denny.
I sommer innrømmet Shuhei Yoshida, toppsjefen for Sonys World Wide Studios, at de har hatt trøbbel med å få tredjepartsutviklere til å skape spillopplevelser til Vita. Mer enn Yoshida hadde forutsett.
Sony vil selvsagt ha all kreativiteten fra sine samarbeidspartnere hos EA, Activision og Ubisoft til å flytte for å lage nye spill til sin ferskeste maskin.
- Er det Sonys jobb å fortelle andre utviklere hvordan Vita skal brukes, eller selv å demonstrere hvordan spillopplevelsene på denne plattformen kan være?
- Det er jo alltid opp til oss å vise vei, men støtten fra tredjepartsutviklere er der – og den er sterk, hevder Denny.
- Vi har 60 titler til Vita på vei. Det viktigste er at vi har de største spillene på markedet til Vita. Activision, Ubisoft og EA støtter oss med spill som «Assassin’s Creed», «FIFA» og «Call of Duty». Titler folk vil spille på en håndholdt konsoll.
PressFires utsendte fikk forresten overvære en sju minutter lang presentasjon av dette «Call of Duty»-spillet til Vita på GamesCom, og var ikke over seg av begeistring etterpå.
Sony benyttet også sin GamesCom-pressekonferanse til å fokusere på at de vil ha større trøkk og flere spill til sine andre mobile plattformer.
Gjennom sitt økosystem på mobile plattformer, Android-smarttelefoner og nettbrett, håper selskapet at utviklere skal lage rent gull. Spesielt frir man til mindre utviklere.
Lave utviklingskostnader og en enklere vei til å få et spill distribuert, skal legge veien åpen for kreativitet, håper Sony.
- Er det en utfordring å ha én felles visjon for håndholdtspilling – altså til mobil og Vita? Står dere i fare for å konkurrere med dere selv?
- Jeg syns ikke dette er en «utfordring», kun «spennende». Det som er spennende med PlayStation Mobile er at det er en langt åpnere filosofi i bunn. Sett fra et forbrukerståsted vet vi at mobilspilling har eksplodert de siste fem årene. Det er interessant for oss å gi disse kundene en smak av PlayStation-opplevelsen.
- Fra mitt perspektiv syns jeg også det er veldig spennende at vi kan få tak i indieutviklere og få disse involvert i PlayStation. Mobil-plattformen vår er en mulighet til å gi slike talent innpass, sier Denny til PressFire.
- Så håpet ditt er at det neste «Journey» kan starte opp som et lite mobilspill og bli en del av PlayStations økosystem – deretter bli til noe langt større i Sony-sammenheng?
Like før E3 i juni begynte det å svirre rykter om at Sony siklet på skyspillingstjenesten Gaikai. Noen uker etter var oppkjøpet formalisert. 2,2 milliarder kroner måtte Sony angivelig ut med, hevder The Verge.
- Det er en ære for oss å hjelpe Sony Computer Entertainment med kjapt å omfavne nettskyens makt, og videreutvikle økosystemet deres, gi utviklerne nye muligheter og dramatisk utvide rekkevidden til eksisterende opplevelser og nytt innhold, uttalte Gaikai-topp David Perry etter at alle kontrakter var signert i forrige måned.
Allerede i 2009 sikret Sony seg patent på merkenavnet PS Cloud, så det virker opplagt at selskapet allerede en tid har hatt blikket festet mot «skyene».
NB! Her kan du se vårt videointervju med PlayStation-topp Jim Ryan, der han viste oss sitt beste pokeransikt på spørsmål om Gaikai-interessen under årets E3.
Det store spørsmålet er hvordan Sony har tenkt å bruke nyervervede teknologi. Dette er åpenbart ikke noe Michael Denny har tenkt å avsløre enda, men det fristet å pirke litt i det.
Økende fokus på crossplay-funksjonalitet der du kan spille én tittel på PS3 eller Vita, og å ha lagringsfilene lett tilgjengelig i «skyen», er det eneste Denny vil være konkret på.
- Men dette har ingenting med Gaikai å gjøre.
- Kommer vi til å se spor av hva deres strategi med Gaikai vil bety for PlayStation-kundene de kommende månedene, eller er dette hemmelig, tilhørende fremtiden og bare «science fiction» foreløpig?
- Vel, det er i hvert fall ikke science fiction, ler Denny og veier sine ord nøye.
- Gaikai er en smart investering, og hovedbudskapet er at Sony er seriøse når det gjelder spilling, seriøse når det gjelder investering for PlayStation og seriøse rundt fremtiden.
FOTO (hovedbilde): Christian Roth Christensen / Dagbladet.