I fjor kastet spillere 20 millioner kroner etter idéen deres

Nå kroneruller Double Fine spill nummer to.

31. mai 2013 09:19

(PressFire.no): Om ikke eventyrspillidolet Tim Schafer og hans Double Fine hadde trukket til kronerullingsnettstedet Kickstarter i fjor, kunne spillåret 2013 sett veldig annerledes ut.

Ikke siden shareware-bølgen på nittitallet har det blitt knyttet så direkte bånd mellom spillere og skaperne. Det har finansiert prosjekter som tidligere slet med å være kommersielt levedyktige.

Suksessen har gitt spillstudioet blod på tann. Nå lanserer de sitt andre prosjekt på nettstedet. Denne gangen er det «Iron Brigade»-sjefen Brad Muir som sitter bak rattet.

NB! Nederst på denne siden kan du se en video som forklarer prosjektet.

Tilfeldige brett

- Om turbaserte taktikkspill og føydal fantasy fikk et kjærlighetsbarn, og avkommet stiftet et mektig dynasti som strakk seg over flere hundre år, hadde det vært «Massive Chalice», illustrerer prosjektsiden.

De ramser «X-COM», «Final Fantasy Tactics» og «Fire Emblem» som inspirasjonskilder. Ispedd familietumultene fra «Game of Thrones». 

«Massive Chalice» utvikles først og fremst til pc, og skal være en enspilleropplevelse med to distinkte faser:

Et større strategisk nivå hvor du finjusterer kongeriket, tvangsgifter familiemedlemmer og peiler ut den generelle kursen for kongeriket, én taktikkdel hvor du slåss mot meningsmotstanderne dine.

- Inspirert av de rogueaktige spillene vi elsker, er innholdet modulært og vilkårlig. Hver gjennomspilling begynner med en tilfeldig samling kvinner og menn av ulike ætter. Det garanterer at hver økt er unik, lover innsamlingen.

Sjonglører

Det San Francisco-baserte spillstudioet jobber fortsatt med å ferdigstille «Broken Age», eventyrspillet de finansierte på Kickstarter i fjor.

I utgangspunktet skulle det utgis sist oktober, men har blitt utsatt til september i år. Det skal blant annet skyldes at det sprengte innsamlingsmålet og ble større enn først ventet.

Dermed kommer Double Fine nå til å påbegynne sitt andre spillerfinansierte prosjekt før det første er ferdig.

Det gjør dem til medlemmer av den samme klubben som inXile, rollespillstudioet som synkronsnekrer Kickstarter-suksessene «Torment: Tides of Numenera» og «Wasteland 2».

Som alltid med Kickstarter-prosjekter, er det lurt å ta visse forbehold. Man har blant annet ingen juridiske garantier for investeringen sin.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3