(PressFire.no): Ikke forvent rosemalt vestlandsidyll, selv om ordet «nasjonalromantisk» blir brukt for å beskrive stemningen.
Red Thread Games dykker definitivt dypt ned i de nære miljøene til «Draugen». Det er på tide med et spill lagt til våre egne fjell og fjorder, mener gjengen i Oslo-spillstudioet.
NB! Se intervju med de norske spillskaperne i denne saken.
– Det er et førstepersons psykologisk skrekkspill. På utsiden. På innsiden er det en fortelling om mennesker, en reise inn i nasjonalromantikkens mørke side, forklarer Ragnar Tørnquist.
Vestlandsbygda vi får besøke, på 1920-tallet, skjuler åpenbart noen stygge hemmeligheter. Det blir din jobb å utforske og undersøke hva som egentlig har skjedd.
Se også: Vi snakker «Drømmefall» med Red Thread Games-utviklerne.
Dag Scheve, Ragnar Tørnquist og Martin Bruusgaard i Red Thread Games inviterte nylig pressen for å se nærmere på «Draugen».
– Vi har jo alle sett de fine, nasjonalromantiske bildene – og vi hater dem!
– Neida, vi leker litt med hva som ligger bak dem, bak denne fasaden, og hvor lett et slikt korthus av en bygd kan rase sammen.
Likt stilen i «Gone Home» og «Amnesia», to spill de norske spillskaperne åpenlyst har innrømmet er inspirasjonskilder, skal du oppdage og finne ledetråder, «leke litt detektiv eller vitenskapsmann», forteller Red Thread-spillutviklerne i videointervjuet vårt.
«Draugen» skal etter planen være ferdig en gang neste år. Først skal Red Thread Games gjøre seg ferdige med «Drømmefall: Kapitler».
REPORTER/REDIGERING: Endre Vellene. FOTO: Marthe Marie Moen.