(PressFire.no): Svenskutviklede «The Division» begynner å posisjonere seg som et virkelig spennende spill, ikke minst fra et teknisk standpunkt.
Det imponerte mange da det ble vist frem på E3-messen i fjor, og Ubisoft påsto lenge at det skulle lanseres i løpet av 2014.
Tidligere i vinter hevdet imidlertid en anonym kilde hos utviklerne i Ubisoft Massive, eller med kjennskap til produksjonen, at 2014-lansering er helt urealistisk da den fullverdige utviklingen knapt hadde begynt.
I forrige uke bekreftet Ubisoft offisielt at «The Division» slippes først i 2015.
–Det kan likevel være optimistisk det også.
Magasinet GameReactor har vært i kontakt med den samme kilden, som forteller om flere detaljer om utviklingsprosessen.
Ifølge vedkommende er «The Division» et av de mest ambisiøse spillprosjektene noensinne, og utgiverne skal selv ha blitt klare over det.
Derfor får utviklingen stadig større ressurser: Studioet ansetter nye folk og får mye hjelp fra andre studioer i systemet. Likevel mener kilden at høsten 2015 fortsatt er ganske optimistisk.
– Vi har fortsatt ikke et fungerende spill, og vi har fortsatt store problemer med å få flerspillerkomponentet til å fungere på konseptstadiet, sier den anonyme kilden som trolig jobber i Massive eller i nær tilknytning til dette svenske studioet.
Potensialet i spillmotoren har vært et av de viktigste poengene i promoteringen av spillet hittil.
Blant annet skal animasjonene være helt unike. Teamet skal ha brukt «Uncharted 3» som inspirasjon, men «The Division» tar det mye lenger:
Over tusen bevegelser aktiveres når spilleren gjemmer seg bak en dør eller andre objekter, hevdes det. Disse animasjonene beskrives som «de beste noensinne i et actionspill.»
Kilden tar seg også tid til et lite spark i retning av sine svenske kolleger i DICE. Massive skal nemlig ha blitt svært provosert av at Ubisoft valgte å kunngjøre 2014 som den opprinnelige lanseringsdatoen:
– Det føltes som et slag i ansiktet, for å være helt ærlig. Vi vil ikke ta en «Battlefield 4», og lansere et uferdig spill. Det er for mye potensiale i «The Division»-konseptet, og vi har bedt om mer tid og ressurser for å fullføre denne visjonen.
Det er selvsagt viktig å huske at denne informasjon stammer fra anonyme kilder, så ta opplysningene med den berømte klypa med salt.
Det er forventet at Ubisoft viser mer fra «The Division» under E3-spillmessa i juni. Denne pressekonferansen starter midnatt, norsk tid, natt til 10. juni.